Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ)

De Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ) schrijft voor dat de meeste instellingen in de gezondheidszorg en de meeste zelfstandig gevestigde zorgaanbieders een klachtenregeling horen te hebben onder onafhankelijk voorzitterschap. Over alle aspecten van de hulpverlening waarbij de hulpverlener of instelling is betrokken, moet u in principe een klacht kunnen indienen, of het nu gaat om de bejegening, (medisch) handelen, tekortschietende voorlichting of privacy.

wkcz

De WKCZ is een kaderwet. Dat betekent dat deze wet alleen de randvoorwaarden regelt van het klachtrecht.

Deze wkcz randvoorwaarden zijn:

zorgaanbieders moeten een klachtenregeling hebben;
zorgaanbieders moeten een klachtencommissie met een onafhankelijke voorzitter instellen;
zorgaanbieders moeten een jaarverslag van de klachtencommissie aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) sturen;
dat een klachtencommissie een ernstige klacht gelijk meldt bij de IGZ in plaats van eerst bij de zorgaanbieder;
dat een klachtencommissie eerst na moet gaan wat een zorgaanbieder met een klacht doet.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips