Botontkalking

Bot is levend weefsel, dat constant wordt opgebouwd en afgebroken. Een keer in de twee jaar is er sprake van een geheel nieuw skelet. Het is normaal dat bij het ouder worden de afbraak sneller gaat verlopen dan de opbouw. Als dit proces in een stroomversnelling raakt, dan spreken we over botontkalking of osteoporose. Door een bovenmatige afname van het beenderweefsel worden de botten zwakker, waardoor ze gemakkelijker kunnen breken. Bij één op de drie vrouwen treedt botontkalking tijdens of na de overgang op.

Door een verminderde aanmaak van het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen wordt er te weinig calcium door de botten opgenomen. Het botverlies kan zelfs oplopen tot ruim 16 %. Ook bij mannen kan een verminderde productie van het hormoon testosteron het proces van botontkalking versnellen.

Botontkalking ( osteoporose ) is hard op weg om één van de grootste volksziekten te worden. In Nederland krijgt ongeveer één op de drie vrouwen boven de 55 jaar hiermee te maken. Door afname van de botmassa breken elk jaar 12.000 vrouwen een heup, 8.000 een pols en 5.000 een wervel.

Het is een groot misverstand dat botontkalking alleen vrouwen treft. Ook 10 % van de mannen krijgt op latere leeftijd een fractuur. Omdat de botten te dun en te zwak zijn geworden. De klachten openbaren zich echter gemiddeld vijf jaar later dan bij vrouwen. Mannen beschikken immers over een grotere botmassa.

Botontkalking en Calcium controle. Iedereen kan last van botontkalking krijgen, maar het risico is groter, als:

* Je ooit een botbreuk hebt gehad.
* Osteoporose in je familie voorkomt.
* Je veel zit of ligt.
* Je last hebt van eetstoornissen.
* Je geen zuivelproducten gebruikt, waardoor je weinig calcium binnenkrijgt.
* Je topsport hebt bedreven.
* Je medicijnen met corticosteroïden gebruikt.
* Je vrouw bent.
* Je voor je 45e in de overgang bent.

Voedingsstoffen voor preventie en zelfzorg bij botontkalking

Vitamines
Vitamine C: stimuleert de aanmaak van botcellen.
Vitamine D: bevordert de opname van calcium in de botten en vermindert de uitscheiding van calcium.
Vitamine K: is noodzakelijk voor de productie van osteocalcine. Dit is een eiwit dat helpt bij de inbouw van calcium in de botten.

Mineralen
Borium: heeft een regulerende werking op de hormonenbalans van het vrouwelijk lichaam. Op deze wijze voorkomt dit mineraal, dat er extra calcium aan de botten wordt onttrokken.
Calcium: is één van de belangrijkste bestanddelen van de botten.
Silicium: helpt om de botten sterk te houden.

Aminozuren
Arginine: speelt een belangrijke rol bij botgroei.
Lysine: kan helpen om botontkalking te voorkomen. Een tekort aan dit aminozuur in het lichaam leidt tot een verhoging van de calciumuitscheiding via de urine.
Proline: bevordert de aanmaak van botcellen.

Kruiden
Heermoes: is een hoogwaardige bron van silicium.
Gerstegras: is rijk aan silicium.
Wild Yam: stimuleert de aanmaak van lichaamseigen DHEA. Een natuurlijk hormoon dat ouderen helpt de botten stevig te houden.

Overige
Glucosamine: verbetert de aanmaak van botweefsel.
Oesterextract: is een zeer rijke bron van calcium. Deze calciumvorm wordt bovendien erg goed door het lichaam opgenomen.

Complete supplementen
Mineralen complex: bevat belangrijke bouwstoffen voor de botten.

Wil je beter eten en daardoor afvallen?

Hoi, ik ben Bob, oprichter van MijnVoedingsplan.nl. En ik ben anders dan andere diëtisten:

  • Géén dieet
  • Veel variaties
  • Haalbare adviezen

Bereken op mijn website gratis wat jouw dagelijkse behoefte aan vet, koolhydraten en eiwit is.

Ja, ik wil afvallen!

- advertorial -
Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips