Autogene training

Autogene training bestaat uit een serie eenvoudige oefeningen. voor de geest met het doel de algehele gezondheid te bevorderen. Dit gebeurt door middel van ontspanning en aansporing van het zelfgenezende vermogen van ons lichaam. Letterlijk betekent autogene training ‘van binnenuit voortbrengen’.

 

In de praktijk is het een combinatie van autosuggestie en meditatie. Voor de oefeningen hebt u geen speciale kleding nodig en moeilijke houdingen zijn niet vereist; door een paar minuten intensief oefenen bereikt u reeds een krachtig herstellend effect. Autogene training kunt u echter niet door middel van boeken, videobanden of tapes leren. Net als bij het leren autorijden heeft u de vakkundige instructie van een leraar nodig.

Autogene training

Het overwinnen van stress

Met autogene training is stress effectief te bestrijden. De klachten die bij stress horen, komen uit uzelf, want als u uw gedachten steeds naar buiten richt, waar de bronnen van stress liggen, dan verliest u uw natuurlijke veerkracht en het vermogen deze in goede banen terug te brengen.

Autogene training helpt u om afstand te nemen van de dagelijkse spanningen, helpt u uw aandacht naar ‘binnen’ te richten en uw lichaam te leren zich te vernieuwen. U schakelt het ‘vecht- en ontvlucht-systeem’ uit en zet het ‘rust-, ontspan- en vernieuw-systeem’ aan. Het is het kiezen voor een methode van meditatie in plaats van medicatie, waarbij u onafhankelijker wordt omdat u spannende situaties gemakkelijk zelf aankunt. Hulp van een arts of medicijnen zijn minder nodig.

De Berlijnse arts Johannes Schulz ontwierp omstreeks 1930 zes standaard-oefeningen van autogene training. Hij baseerde zijn techniek op een uitgebreide kennis van de fysiologische veranderingen die zich tijdens een diepe ontspanning voordoen en op de reeds bekende Oosterse technieken (Zen en Yoga) waarmee men het onwillekeurig zenuwstelsel kan beïnvloeden en beheersen. In de tientallen jaren die volgden kreeg dokter Schulz veel aanhangers die zijn oefeningen uittestten en verbeterden. Dr. Wolfgang Luthe uit Montreal maakte van autogene training een uitgebreide een studie; zijn ervaringen zijn vooral in Engeland en in de Verenigde Staten met zeer veel succes overgenomen en uitgevoerd.

Wetenschappelijke proeven

In de loop der tijd zijn er ongeveer 3000 wetenschappelijke rapporten over autogene training verschenen die allemaal de conclusie bevatten dat de training als een soort tegengif werkt tegen alle ongemakken die verband houden met stress (variërend van geestelijke en psychosomatische klachten, tot slaapstoornissen en verslavingen).

Onlangs heeft men de voordelen vergeleken tussen autogene training en ‘gewone gymnastiek’. Hierbij kwam naar voren dat bij beide de risicofactoren van hart- en vaatziekten, van hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte verminderden maar dat autogene training bovendien een groter gevoel van algemeen welzijn teweegbracht. Het doorzettingsvermogen werd groter en de prestaties namen toe. Professionele atleten die aan autogene training doen, hebben veel minder last van spanningen, zenuwen en faalangst en bereiken betere resultaten.

Onderzoeken toonden ook aan dat autogene training en meditatie effect uitoefenen op de rechterhelft van de hersenen. Dit uit zich door een grotere creativiteit, meer fantasie en intuïtieve gaven; men droomt bijvoorbeeld meer in kleur en kan zich zijn dromen beter herinneren.

 
Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips