Problemen door de warmte

Ons lichaam kan niet goed omgaan met hitte. Vooral niet met een aanhoudende warmte. Je lichaam moet dan continu hard werken om de hitte de baas te zijn. Een tropische warmte brengt niet alleen bekende zomerproblemen met zich mee, zoals zweten, muggen en moeilijk slapen, maar ook lichamelijke klachten. Zo kan het voorkomen dat je last krijgt van vermoeidheid, duizeligheid of uitdroging. Hoe komt het dat het lichaam niet goed tegen tropische warmte kan?

Je lichaam streeft naar een lichaamstemperatuur van 37 graden. Toch kan de ene persoon beter tegen warmte dan de ander. Zo moeten sommige mensen alle zeilen bijzetten om koel te blijven, terwijl bij anderen de lichaamstemperatuur tot 40 graden kan oplopen zonder dat ze er last van hebben. Over het algemeen kunnen senioren slechter tegen hitte dan jongeren. Dit komt, omdat hun lijf ouder en minder flexibel is.

Wat gebeurt er met je lichaam als de buitentemperatuur stijgt?

Als het langdurig warmer is dan 25 graden Celsius dan kunnen mensen last krijgen van de warmte. Dit is vooral zo als er sprake is van een hoge luchtvochtigheid, weinig wind en veel zonnestraling. Het is dan moeilijker voor je lichaam om de geproduceerde hitte kwijt te raken. Hierdoor stijgt je lichaamstemperatuur en als deze boven de 37 graden komt, functioneert het minder goed. Mensen kunnen een lichaamstemperatuur bereiken van 42 graden zonder dat dit gevaarlijk is, daarna is het wel levensbedreigend.

De allereerste dagen dat het echt warm is, kost het je lichaam veel meer moeite om de warmte kwijt te raken. Dit komt, omdat het dan nog niet is aangepast aan de hogere temperatuur.

Hoe gaat je lichaam om met de warmte?

Tijdens warme dagen doet je lichaam er alles aan om de lichaamstemperatuur van 37 graden weer te bereiken. Je lijf werkt dan hard om de hitte kwijt te raken. Dit gebeurt op twee manieren:

  • De bloedvaten verwijden: je bloedvaten worden meer opengezet om de warmte kwijt te raken. Dit is ook de reden waarom je een rood hoofd krijgt tijdens het sporten.
  • Zweten: in extreme hitte ga je zweten om je lichaam extra te koelen.

Welke gevolgen heeft warmte voor je lichaam?

Als het erg warm is, kan het zijn dat je last krijgt van de volgende problemen of gezondheidsklachten:

  • Niet zweten of extreem veel zweten
  • Uitdroging
  • Duizeligheid of een licht gevoel in je hoofd
  • Hittekramp
  • Opgezette handen en voeten
  • Diarree
  • Verminderde urineproductie
  • Een hart dat harder werkt

Niet zweten of extreem veel zweten

Zweten is een goed teken. Het zorgt ervoor dat je lichaam afkoelt. Bij sommige mensen raken de zweetkanaaltjes echter verstopt en dit kan leiden tot hitte-uitslag (miliaria) of rode bultjes. Niet zweten is gevaarlijk. Het kan duiden op hartfalen. Ook extreem zweten is gevaarlijk. Dit kan namelijk weer betekenen dat je lichaam uitgeput is.

Uitdroging

Aangezien je tijdens warm weer meer zweet, moet je ook meer drinken. Zo wordt het vocht dat je verliest weer aangevuld. Als je te weinig drinkt, kan dit leiden tot uitdroging en dit kan gevaarlijk zijn. Door uitdroging vermindert de huiddoorbloeding en de warmteafgifte waardoor de lichaamstemperatuur oploopt. Hierdoor worden de spieren en de organen ook minder goed doorbloed en dit kan leiden tot een hitteberoerte.

Duizeligheid of een licht gevoel in je hoofd

Je lichaam heeft bloed nodig in de bloedvaten rond de huid af te koelen. Dit betekent dat je hart harder moet werken. Hierdoor stroomt er veel minder zuurstofrijk bloed naar je hersenen en dit kan leiden tot een licht gevoel in je hoofd of duizeligheid. In het ergste geval kun je zelfs flauwvallen.

Hittekramp

Je spieren functioneren goed als het bloed een evenwichtige samenstelling heeft met voldoende mineralen, zoals natrium en kalium. Als je zweet, voert het lichaam deze mineralen af. Je kunt dan een hittekramp krijgen. Wanneer je dit hebt, kun je het beste een koele plek opzoeken en een drankje drinken dat rijk is aan mineralen.

Opgezette handen en voeten

Als het warm is, zetten de bloedvaten rond de huid zich uit. Er stroomt dan meer bloed naar je handen en voeten. Door de zwaartekracht is het moeilijker voor het hart om het extra bloed weer terug te voeren, waardoor je handen en voeten gaan opzetten.

Diarree

Bij extreem warm weer onttrekt het hart bloed aan de organen. Dit compenseert je lichaam door bloed te onttrekken aan de darmen, waardoor je diarree kunt krijgen.

Verminderde urineproductie

Het hart onttrekt ook bloed aan de nieren, waardoor de urineproductie vermindert of kan stoppen. In het ergste geval kan dit zelfs nierfalen tot gevolg hebben. Controleer bij warm weer goed de kleur van je urine. Als je minder moet plassen en je urine geconcentreerder en donkerder is dan is dat een teken dat je te weinig drinkt. Zorg er dus voor dat je voldoende drinkt.

Een hart dat harder werkt

Aangezien je tijdens de warmte meer zweet, daalt het bloedvolume. Je bloed wat stroperiger waardoor het harder werkt.

Wie lopen er gezondheidsrisico’s bij hitte?

De volgende groepen mensen lopen meer risico op het krijgen van gezondheidsklachten tijdens hitte:

  • Senioren
  • Mensen met een chronische ziekte
  • Mensen met overgewicht
  • Jonge kinderen

Senioren

Senioren vanaf 75 jaar hebben een vermindert dorstgevoel, de organen werken trager en het transpiratiesysteem functioneert trager. Hierdoor lopen ze meer risico op klachten als uitdroging, duizeligheid en traag werkende nieren. Bovendien hebben veel senioren te maken met ziektes, zoals dementie, ouderdomsdiabetes en hart- en longziektes.

Mensen met een chronische ziekte

Mensen met een chronische ziekte hebben het moeilijker tijdens een hittegolf of aanhoudende hitte. Het gaat hierbij vooral om mensen met een luchtwegaandoening, een hart- en vaatziekte of diabetes. Bovendien kan de medicatie tijdens hitte een negatief effect hebben op de nierfunctie, alertheid, de regulatie van de lichaamstemperatuur en het dorstgevoel.

Mensen met overgewicht

Overgewicht kan bij warm weer tot gezondheidsklachten leiden. Het lichaam kan de warmte minder goed kwijt via de huid. Daarnaast is de warmteproductie verhoogt, omdat het tijdens warm weer zwaarder is om het lichaam te dragen en te verplaatsen. Dit kan leiden tot oververhitting.

Jonge kinderen

Extreme hitte kan vooral gevaarlijk zijn voor baby’s. Ze zijn nog niet in staat om de lichaamstemperatuur te reguleren en zijn afhankelijk van anderen. Het komt redelijk vaak voor dat er verkeerd met de temperatuur wordt omgegaan. Voorbeelden hiervan zijn oververhitting door een kindje te warm aan te kleden of te weinig schaduw.

Hoe blijf je koel tijdens warm weer?

In ons eigen land hebben we natuurlijk niet zo vaak te maken met extreem warm weer. Maar als je op vakantie gaat naar het zuiden kunnen de temperaturen flink oplopen. Het is dus handig om te weten hoe je je lichaamstemperatuur op peil houdt en klachten kan voorkomen. Met deze tips blijf je koel:

  • Verzet je niet tegen de warmte
  • Pas je dagindeling aan
  • Drink voldoende
  • Drink thee in plaats van ijskoud water
  • Neem een lauwwarme douche
  • Eet fruit als tussendoortje
  • Houd je huis overdag afgesloten
  • Kies voor luchtige kleding in een lichte kleur

Verzet je niet tegen de warmte

Wanneer het warm weer is in Nederland kunnen veel mensen zich daar nogal over opwinden. Als je wilt afkoelen, is het verstandig om de warmte te accepteren en kalm te blijven. Je opwinden over het weer leidt alleen maar tot stress en dit verhoogt je hartslag. Iets waardoor je het dus nog warmer krijgt.

Pas je dagindeling aan

In de meeste warme landen vermijden mensen de warmte tussen 12.00 en 16.00 uur. Ze passen zich aan de hitte aan en nemen soms een siësta of een powernap. Als je op vakantie bent in een warm land of als het erg warm is in Nederland, kan het helpen om je ook te houden aan deze dagindeling. Doe het tijdens de middaguren rustig aan en zoek de hitte niet op.

Drink voldoende

Drink minimaal twee liter water per dag en drink ook als je geen dorst hebt. Door voldoende te drinken, blijf je gehydrateerd. Je voorkomt hiermee dat je uitdroogt én je houdt het vochtgehalte van je huid goed op peil.

Drink thee in plaats van ijskoud water

Bij extreme warmte is het drinken van een glas ijskoud water met ijsklontjes verleidelijk, toch is het beter om dit niet te doen. Het heeft een slecht effect op je lichaam. Het koude water zorgt voor een tijdelijke daling van je lichaamstemperatuur en dit neemt de thermostaat in je hersenstam ook weer op. Deze thermostaat zorgt er weer voor dat je lichaamstemperatuur stijgt, waardoor je het dus nog warmer krijgt dan voorheen.

Drink lauwwarme (kruiden)thee

Het is eigenlijk beter om lauwwarme (kruiden)thee te drinken. Dit heeft het tegenovergestelde effect. De thee zorgt voor een korte verhoging van je lichaamstemperatuur. Hier reageert je lichaam weer op door de temperatuur weer te laten dalen.

Neem een lauwwarme douche

Het nemen van een lauwwarme douche heeft hetzelfde effect als het drinken van een kopje thee.

Eet fruit als tussendoortje

Als je zweet, verlies je niet alleen vocht, maar ook veel zouten. Het is dus belangrijk dat je het vocht- en zouttekort aanvult. Dit kan door fruit te eten dat het vocht- en zouttekort weer kan aanvullen. Voorbeelden hiervan zijn meloen, mango, appels, aardbeien, blauwe bessen, frambozen, zwarte bessen en bananen.

Houd je huis overdag afgesloten

Houd je huis overdag afgesloten. Pas als het ’s avonds afkoelt en de buitentemperatuur zakt, kun je de ramen en luiken openzetten om je huis af te koelen. Kook of bak overdag ook niet uitgebreid, want deze hitte blijft in huis hangen.

Kies voor luchtige kleding

Kies voor luchtige kleding in een lichte kleur. Een donkere kleur neemt de hitte juist op, waardoor je het dus nog warmer krijgt.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips