Foliumzuur slikken voor en tijdens de zwangerschap

Net ontdekt dat je zwanger bent? Of wil je graag zwanger worden? Dan is het belangrijk om foliumzuur te slikken. Maar wat is foliumzuur precies? Waar is het goed voor? En hoeveel tabletten hoor je er dagelijks van te slikken? Wij zochten het voor je uit.

 

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur staat ook wel bekend als vitamine B11. Deze vitamine speelt een grote rol in de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Daarnaast is vitamine B11 ook betrokken bij de opbouw van aminozuren, welke de basis vormen voor eiwitten. Verder levert foliumzuur ook een bijdrage aan de groei en de werking van je lichaam. De vitamine zorgt voor een sterker immuunsysteem. Het is van belang om foliumzuur te slikken als je zwanger bent of dit wilt worden. Deze vitamine speelt een rol in de vroege ontwikkeling van je ongeboren kindje.

Hoeveel foliumzuur heb je dagelijks nodig?

Als je er een gezond en gevarieerd voedingspatroon op nahoudt, krijg je dagelijks voldoende foliumzuur, oftewel vitamine B11, binnen via je voeding. Vitamine B11 zit onder meer in verse groente, vers fruit, volkorenproducten, zuivel en vlees. Als je zwanger bent of graag zwanger wilt worden, heb je extra foliumzuur nodig. De hoeveelheid die je binnenkrijgt via voeding is dan niet voldoende. Er wordt geadviseerd om dagelijks 400 microgram extra foliumzuur in te nemen.

Hoeveel foliumzuur moet je slikken?

Begin al met het slikken van foliumzuur als je zwanger probeert te worden. Eén tablet per dag is voldoende. Zo’n tablet bevat 400 tot 500 microgram foliumzuur. Het is ook een optie om multivitaminetabletten te slikken voor zwangere vrouwen. Deze tabletten bevatten ook extra foliumzuur.

Wanneer starten met het slikken van foliumzuur?

Start vier weken voordat je zwanger kunt worden al met het slikken van foliumzuur. Het duurt ongeveer een maand voordat je lichaam voldoende vitamine B11 heeft opgenomen. Blijf de tabletten slikken tot de tiende week van je zwangerschap. Ook daarna kun je extra foliumzuur blijven slikken, maar het is niet nodig. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je genoeg foliumzuur binnen via je voeding. Ook als het een aantal maanden of een jaar duurt voordat je zwanger bent, kun je extra foliumzuur blijven slikken.

Wat doet foliumzuur met een ongeboren baby?

Vanaf het moment dat een eicel is bevrucht, speelt foliumzuur al een rol bij de ontwikkeling van je ongeboren kindje. Deze vitamine is betrokken bij de vorming van het centrale zenuwstelsel. Verder werkt foliumzuur ook mee aan de weefselgroei en de vorming van de placenta. Zodra je hebt ontdekt dat je zwanger bent en nog geen foliumzuur slikt, is het belangrijk om hier mee te starten.

Neurale-buisdefect

Door het slikken van foliumzuur wordt het risico op een aangeboren afwijking verlaagd. Een voorbeeld van zo’n afwijking is het neurale-buisdefect. De neurale-buis vormt de basis voor het centrale zenuwstelsel. Vanuit deze buis ontstaan de hersenen en het ruggenmerg. Al tijdens de eerst weken van je zwangerschap wordt deze buis gevormd bij je ongeboren kindje. In de eerste weken van je zwangerschap is de neurale buis een soort geultje. Na een aantal weken vormt dit geultje een buis en wordt het centrale zenuwstelsel gevormd. Als er vanuit het geultje geen buis wordt gevormd, ontstaat het neurale-buisdefect. Een bekende aandoening van dit defect is een open ruggetje, een open gehemelte of een open schedel.

Risico op bloedarmoede

Als je tijdens je zwangerschap te weinig foliumzuur binnenkrijgt, is dit niet alleen gevaarlijk voor je baby, maar ook voor jou. Bij een tekort aan vitamine B11, loop je een groot risico op bloedarmoede.

Hoe neemt je lichaam foliumzuur op?

Je lichaam neemt foliumzuur sneller op uit een tablet dan uit voeding. Hoe goed je lichaam foliumzuur opneemt, is afhankelijk van de werking van het gal-, maag- en alvleeskliersap. Verder zijn er nog een aantal zaken die invloed op hebben op de opname van foliumzuur. Dit zijn:

    • Vitamine B12: als je een langdurig vitamine B12-tekort hebt, leidt dit ook weer tot een tekort aan vitamine B11. Hierdoor ontstaat onder meer bloedarmoede.
    • Vitamine C: vitamine C zorgt voor een snellere opname van foliumzuur. Verder zorgt vitamine C er ook voor dat voeding bij verhitting meer vitamine B11 vasthoudt.
    • Alcoholgebruik: mensen die langdurig en overmatig alcohol gebruiken, hebben vaak een foliumzuurtekort. Alcohol verstoort namelijk de opname van foliumzuur.

Checklist bij het slikken van foliumzuur

1. Begin met het slikken van foliumzuur zodra je zwanger wilt worden. Slik je op dit moment nog de pil, maar ben je van plan om daar mee te stoppen, omdat je zwanger wilt worden? Begin dan met het slikken van foliumzuur als je begint aan de laatste pilstrip.
2. Ben je zwanger en slikte je nog geen foliumzuur? Begin dan met het slikken van foliumzuur zodra je ontdekt dat je zwanger bent.
3. Slik tabletten van 0,4 of 0.5 milligram. Dit komt neer op 400 tot 500 microgram.
4. Foliumzuur is zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Slik je al multivitaminen voor zwangeren? Controleer dan de dosis foliumzuur. Waarschijnlijk is dit al genoeg.

 
Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips