Opgezette buik

Heb je na het eten vaak een opgezette buik? Of heb je hier de hele dag last van? Dan kan deze vervelende klacht verschillende oorzaken hebben. Meestal is het iets onschuldigs, maar het kan ook zijn dat je last hebt van een voedselintolerantie, candida, parasieten of PDS. Wat kunnen de oorzaken zijn van een opgezette buik? En wat kun je ertegen doen?

Als je last hebt van een opgeblazen buik geeft dit een vervelend gevoel. Meestal ontstaat deze klacht na het eten. Normaal is er in het maag-darmkanaal een beetje gas aanwezig. Je raakt dit gas kwijt door windjes te laten. Door verschillende oorzaken kan het echter voorkomen dat er geen gas meer aanwezig is in je darmkanaal. Dit leidt tot een opgezette buik en geeft je een zwaar gevoel.

Wat zijn de oorzaken van een opgezette buik?

Wanneer je een opgezette buik hebt, kan dit diverse oorzaken hebben, zoals:

  • Het eten en/of drinken van producten met veel lucht, zoals frisdrank, brood en bier
  • Het eten van kauwgum
  • Het eten van producten die veel gasvorming veroorzaken, zoals uien, koolsoorten, fruit, lightproducten en peulvruchten
  • Het eten en/of drinken van suikerrijke producten
  • Het eten van bewerkte producten met zoetstoffen. Dit zijn onnatuurlijke stoffen die het lichaam niet goed kan verwerken.
  • Het gebruiken van laxeermiddelen
  • Het gebruiken van bepaalde medicijnen

Naast de bovengenoemde oorzaken, kan een opgezette buik ook andere oorzaken hebben. Zo kan het opgeblazen gevoel ook worden veroorzaakt door een candida, het prikkelbare darmsyndroom, het overslaan van maaltijden of te weinig drinken.

Candida

Een opgeblazen gevoel kan ook veroorzaakt worden door een gistingsproces in de darmen. Normaal is er in de darmen een goede balans tussen de goede bacteriën en de natuurlijke gistsoorten, zoals de candida albicans. Deze gistsoort leeft ook in de darmen. Echter, door ongezonde voeding, suikerrijke voeding, een verzwakt immuunsysteem of het gebruik van antibiotica, kan er een disbalans tussen de gisten en bacteriën ontstaan. Er is dan een scheve verhouding tussen de goede en de slechte bacteriën en hierdoor groeien er meer candida schimmels. Deze schimmels leven van glucose, wat ze weer omzetten in een soort alcohol. Het gevoel is een opgeblazen gevoel.

Voedselintolerantie

Een voedselintolerantie kan ook een oorzaak zijn van een opgezette buik. Bekende voorbeelden hiervan zijn een gluten- of lactose-intolerantie. Als je gevoelig bent voor bepaalde voedingsmiddelen kan lucht zich ophopen in de darmen. Voedselintoleranties komen redelijk vaak voor, maar veel mensen zijn zich er niet van bewust. Als je dus geregeld last hebt van een opgeblazen gevoel dan kan dit duiden op een voedselintolerantie.

Prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS) is er sprake van een chronische aandoening van het spijsverteringskanaal. Je lichaam heeft er dan moeite mee om het voedsel te verteren. Bekende symptomen van PDS zijn een opgezette buik, boeren, winden, diarree en verstopping.

Parasieten

Een besmetting met parasieten is een van de meest voorkomende oorzaken van een opgezette buik. Sommige parasieten kunnen jarenlang in de darmen verblijven en ze veroorzaken vaak een zwelling van de buik. Bij sommige mensen is de buik zo opgezet dat het lijkt alsof ze zwanger zijn. Je kunt jarenlang met deze klachten rondlopen zonder te weten dat je besmet bent met parasieten.

Stress

Stress veroorzaakt veel gezondheidsklachten, waaronder een opgezette buik. Als je lichaam voortdurend stress-signalen binnenkrijgt, raakt de hormoonhuishouding verstoord. Iets dat ook weer leidt tot een opgeblazen gevoel.

Histamine

Een opgezette buik kan ook worden veroorzaakt door een te hoge histaminespiegel. Deze toename van histamine is meestal ontstaan door een gebrek aan het DAO-enzym. Dit is het stofje dat histamine in de darm afbreekt. Vaak ontstaat er een te hoge hoeveelheid histamine na het eten van oude kaas en chocolade, het drinken van rode wijn of een allergie.

Maaltijden overslaan

Als je maaltijden overslaat, zit er niets in je darmen om te verteren. Dit kan ook weer leiden tot een opgezette buik.

Te weinig drinken

Zorg ervoor dat je minstens anderhalve liter per dag drinkt. Dit mag water, thee of sap zijn. Drink niet te veel koolzuurhoudende dranken, want dit kan zorgen voor een opgeblazen gevoel.

Een verminderde functie van de alvleesklier en galblaas

Als de alvleesklier of de galblaas minder goed werkt, worden vetten en zetmeel niet goed verteerd. Hierdoor kan de buik opzwellen.

Fructose en sorbitol

Fructose komt voor in fruit en honing en is een natuurlijke suiker. Dit stofje wordt ook als zoetstof gebruikt in bewerkte voeding. De meeste mensen kunnen fructose moeilijk verteren, waardoor ze last krijgen van een opgezette buik. Verder zorgt de kunstmatige zoetstof sorbitol ook voor een opgezwollen buik.

Constipatie

Het duurt tussen de achttien en tweeënzeventig uur voordat het voedsel in je lichaam is omgezet in ontlasting en je lichaam heeft verlaten. Als dit verteringsproces langer duurt, kan het zijn dat je last hebt van constipatie. De ontlasting is dan droog en hard en er is te veel water geabsorbeerd. Het gevolg van constipatie is een opgezette buik. Constipatie heeft meerdere oorzaken. Zo kan het ontstaan door stress, het slikken van ijzersupplementen, het gebruiken van laxeermiddelen, een verandering in het voedingspatroon, een hormonale disbalans, PDS of te weinig drinken. In de meeste gevallen helpt het om meer te drinken, meer groente en fruit te eten en meer te bewegen.

Hoe voorkom je een opgezette buik?

Je kunt een opgezette buik meestal voorkomen door minder lucht in te slikken en goed op je voeding te letten. Volg hierbij de volgende tips:

  • Praat niet te veel tijdens het eten: je voorkomt dan dat je onbewust te veel lucht inslikt.
  • Neem voldoende tijd om te eten en kauw het voedsel goed
  • Gebruik geen kauwgom
  • Drink geen koolzuurhoudende drankjes
  • Minder met bewerkte voedingsmiddelen die zoetstoffen bevatten
  • Minder met producten die gasvorming veroorzaken, zoals paprika, aardappelen, knoflook, meloen, pruimen, eieren, noten, radijs, specerijen en kruiden.
  • Minder met zetmeelhoudende groenten, zoals bonen, prei, erwten, ui en linzen

Verder is het belangrijk dat je je aan een gezond eet- en bewegingspatroon houdt. Het eten van gezonde, onbewerkte producten en regelmatig bewegen en sporten, zorgt voor een goede darmwerking. Dit stimuleert het verteringsproces. Probeer dagelijks een half uur te bewegen en een paar keer per week intensief te sporten. Dit is niet alleen goed om een opgezette buik te voorkomen, maar het zorgt ook voor meer ontspanning en vermindert stress.

Wanneer contact opnemen met de arts?

Als je last hebt van een opgezette buik hoef je je meestal geen zorgen te maken. Vaak ligt de oorzaak bij iets onschuldigs, zoals het eten van kauwgom of te snel eten. Heb je echter ook last van een van de onderstaande klachten dan is het raadzaam om contact op te nemen met de arts:

  • Een opgezette buik bij het wakker worden
  • Bloed bij de ontlasting
  • Bloedarmoede
  • Gewichtsverlies zonder aantoonbare reden
  • Abnormale buikpijn
  • Koorts

Relevante artikelen
1 reacties
  1. A.bastings meijers

    Zeer interessant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips