Bij welke leverancier kan je stomamateriaal bestellen voor je cliënten?

Ben je een zorgprofessional en wil je stomamateriaal voor een cliënt bestellen? Dan wil je natuurlijk het beste voor hem of haar. Het materiaal moet comfortabel voelen en het moet makkelijk te bestellen zijn. Bovendien is het belangrijk dat het materiaal wordt vergoed en dat je cliënt dit niet zelf hoeft te betalen. De leveranciers hebben afspraken met diverse zorgverzekeraars. Hoe zit het met de vergoeding van stomamateriaal? En waar kun je je cliënt het beste naar toe verwijzen?

Hoeveel stomamateriaal wordt er per cliënt vergoed?

Wettelijk gezien is er geen maximum verbonden aan de dagelijkse hoeveelheid stomamateriaal. Wel heeft de overheid gebruiksnormen vastgesteld. Veel zorgverzekeraars hebben hun eigen richtlijnen vastgesteld voor het verbruik van stomamateriaal. Dit zijn de vuistregels voor de vergoeding van stomamateriaal. De vergoeding hangt weer af van het soort stoma.

Colostoma

  • Colostoma met een eendelig opvangsysteem: maximaal vier stomazakjes per dag.
  • Colostoma met een tweedelig opvangsysteem: maximaal vier stomazakjes per dag en maximaal vier plakken per week.

Ileostoma

  • Ileostoma met een eendelig opvangsysteem: maximaal twee stomazakjes per dag.
  • Ileostoma met een tweedelig opvangsysteem: maximaal vier huidplakken per week, maximaal twee stomazakjes per dag.

Urostoma

  • Urostoma met een eendelig opvangsysteem: maximaal twee stomazakjes per dag.
  • Urostoma met een tweedelig opvangsysteem: maximaal vier huidplakken per week, maximaal twee stomazakjes per dag.

Spoelmateriaal

  • Spoelsets: het eerste jaar maximaal twee spoelsets. Na het eerste jaar maximaal één spoelset per jaar.
  • Een spoelpomp: maximaal één per drie jaar.
  • De vergoeding van de hoeveelheid stomapleisters of colostomazakjes verschilt per zorgverzekeraar.

Stomapluggen

  • Een stoma met een eendelig opvangsysteem: maximaal één plak en vier pluggen per dag.
  • Een stoma met een tweedelig opvangsysteem: maximaal vier pluggen per dag.

Wat gebeurt er als een cliënt veel stomamateriaal gebruikt?

Wanneer blijkt dat een cliënt erg veel stomamateriaal gebruikt, dan moet de zorgprofessional eerst naar de situatie kijken. Zo kan het zijn dat er complicaties zijn bij het dragen van de stoma, waardoor een cliënt meer materiaal nodig heeft. Het is ook mogelijk dat het huidige materiaal niet passend is of dat de stomaverzorging niet correct wordt uitgevoerd.

Geen limitering

Een verzekeraar mag iemand niet weigeren om extra stomamateriaal te vergoeden. Wel kan deze het iemand lastig maken. Zo is er sprake van een groot verschil tussen de wet en de praktijk. Volgens de wet bestaat er geen limitering, maar iedere zorgverzekeraar heeft een eigen beleid. De zorgverzekeraar kan dit beleid zo naar de verzekerde communiceren dat deze denkt dat er maar een bepaalde hoeveelheid stomamateriaal wordt vergoed.

Doe eerst navraag bij de verzekeraar

Wanneer je als zorgprofessional stomamateriaal voor een cliënt wilt bestellen, dan is het verstandig om eerst navraag te doen bij de verzekeraar van deze persoon. Je weet dan hoeveel stomamateriaal de verzekeraar vergoedt. Als blijkt dat de dekking niet voldoende is, dan kan een cliënt overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Iemand hoeft niet bang te zijn dat hij of zij niet wordt geaccepteerd als verzekerde. Een verzekeraar mag namelijk geen selectie voor de verplichte basisverzekering toepassen. Dit kan wel voor de aanvullende verzekering.

Met welke leveranciers hebben zorgverzekeraars afspraken?

Zorgverzekeraars hebben afspraken met leveranciers op het gebied van het leveren stomamateriaal en aanverwante artikelen. De meeste leveranciers hebben contracten met meerdere zorgverzekeraars.

Hoe bepaalt een verzekeraar de vergoeding van stomamateriaal?

Voor de vergoeding en declaratie hanteert iedere zorgverzekeraar weer een ander vergoedingssysteem. Er zijn drie verschillende declaratiesystemen. Dit zijn:

  • Een vergoeding gebaseerd op AIP (Apotheek Inkoop Prijs)
  • Een clusterprijsvergoeding
  • Een vergoeding die is gebaseerd op de dagprijzen

Een vergoeding gebaseerd op AIP

Sommige verzekeraars hanteren een AIP (Apotheek Inkoop Prijs). Dit is een vergoeding op basis van de vaste prijs die door de fabrikant is bepaald, min de vergoeding die door de zorgverzekeraar is bepaald.

De volgende verzekeraars hanteren een AIP:

  • DSW
  • De Friesland Zorgverzekeraar

Een clusterprijsvergoeding

Bij een clusterprijsvergoeding heeft een verzekeraar een vaste vergoeding per producttype vastgesteld. Het gaat dan om producten met dezelfde eigenschappen, zoals een stomaplak of stomazak. De verzekeraar heeft hier dan een vaste vergoeding voor vastgesteld, ongeacht welk merk het is. Dit is dus de declaratieprijs die de leverancier bij een zorgverzekeraar in rekening brengt. Vervolgens koppelt de zorgverzekeraar daar een normgebruik aan vast. Deze norm kan worden overschreden als daar een zorgreden voor is. Zorgprofessionals en leveranciers hebben de taak om de zorgreden te onderzoeken, zodat dit aan de zorgverzekeraar kan worden gerapporteerd en een cliënt het stomamateriaal krijgt vergoed.

De volgende zorgverzekeraars hanteren een clusterprijsvergoeding:

  • Menzis
  • Multizorg VRZ
  • VGZ
  • Zilveren Kruis Achmea

Een vergoeding die is gebaseerd op de dagprijzen

Bij een dagprijsvergoeding vergoedt de verzekeraar een vast bedrag per dag dat een voor het materiaal dat iemand gebruikt of voor het aantal dagen dat het stomamateriaal wordt geleverd. Er wordt niet gekeken naar het merk, de prijs of de hoeveelheid. Bij stomamateriaal is er per stomasoort een dagprijs bepaald. Al het materiaal dat iemand gebruikt valt onder de dagprijs. De leverancier mag maar één tarief bij de verzekeraar declareren. Een leverancier heeft als taak om toe te zien dat het stomamateriaal correct en doelmatig wordt gebruikt.

De volgende zorgverzekeraars vergoeden een vast bedrag per dag:

  • CZ
  • OHRA
  • Delta Lloyd

Wil je stomamateriaal bestellen?


Ben je een zorgprofessional en wil je stomamateriaal bestellen voor een cliënt? Dan kan je je cliënt veilig en makkelijk online aanmelden bij BENU Direct. BENU Direct is een gespecialiseerde leverancier en biedt een volledig assortiment aan medische hulpmiddelen voor stoma en incontinentie, wondzorg, diabetes en medische drinkvoeding. Als zorgprofessional meld je als eerste aan en creëert hiermee een ‘Mijn BENU Direct’ account. Vervolgens kunt u via het account uw cliënten aanmelden. Dan regelt BENU Direct de rest.

Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips