Probiotica

Natuurlijk heb je ze wel eens in de supermarkt gezien; kleine flesjes zuivel die je darmflora op peil houden of je weerstand verbeteren. In deze zuiveldrankjes zijn probiotica toegevoegd. Dit ingrediënt zou een positief effect op de gezondheid hebben. Wat zijn probiotica? En waar zijn ze goed voor?

Probiotica zijn in de supermarkt of drogist verkrijgbaar als zuiveldrankje of supplement.

Wat zijn probiotica?

In je lichaam leven goede en slechte bacteriën. Probiotica zijn zogenaamde ‘goede’ bacteriën. Ze zijn goed voor een gezonde darmflora en de spijsvertering. Artsen raden het regelmatig aan als je spijsverteringsproblemen hebt. Deze goede bacteriën zijn verwerkt in bepaalde yoghurtsoorten, zuiveldrankjes en supplementen.

Hoe werken probiotica?

Er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar de werking van probiotica. Wetenschappers zij nog aan het onderzoeken hoe deze goede bacteriën precies aan de gezondheid bijdragen. Wel is er al het een en ander duidelijk geworden:

  • Probiotica vullen de goede bacteriën weer aan
  • Probiotica houden alle bacteriën in balans

Aanvulling van de goede bacteriën

Probiotica kunnen het tekort aan goede bacteriën weer aanvullen. Als je ziek bent of bijvoorbeeld antibiotica slikt, kun je goede bacteriën verliezen. Probiotica zorgen ervoor dat dit tekort wordt aangevuld.

Houden de bacteriën in balans

Probiotica kunnen helpen om de goede en de slechte bacteriën goed in balans te houden.

Welke soorten probiotica zijn er?

Er zijn diverse goede bacteriën die als probiotica worden gezien. Er zijn twee soorten te onderscheiden:

  • Lactobacillus
  • Bifidobacterium

Lactobacillus

Het probioticum lactobacillus komt het meest voor in producten. Je vindt deze ‘goede’ bacterie onder meer in yoghurt, zuiveldrankjes en andere gefermenteerde voedingsproducten. Dit probioticum helpt bij diarree en lactose-intolerantie.

Bifidobacterium

Het probioticum bifidobacterium is in verschillende zuivelproducten verwerkt. Dit probioticum vermindert symptomen van het Prikkelbaar Darmsyndroom (PDS) en diverse andere aandoeningen.

Wat doen probiotica voor je gezondheid?

Probiotica kunnen helpen om voedsel beter door je darmen te sturen. Dit doen ze door de zenuwen te beïnvloeden die de darmbewegingen controleren. Hiermee kunnen diverse kwalen worden behandeld of verminderd, zoals:

  • Het Prikkelbaar Darmsyndroom (PDS)
  • Infectieuze diarree: diarree veroorzaakt door een virus, bacterie of parasiet.
  • Antibiotica-gerelateerde diarree: diarree veroorzaakt door een antibioticakuur.
  • Een inflammatoire darmaandoening (IDA), zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

Verder is uit diverse onderzoeken naar voren gekomen dat probiotica ook helpen bij huidaandoeningen, het voorkomen van allergieën, de urinaire gezondheid, de vaginale gezondheid, verkoudheid en de mondgezondheid.

Probiotica en afvallen

Wil je graag wat afvallen? Dan is het van belang dat je darmflora op peil blijft. Probiotica kunnen hierbij helpen. Als je darmflora in balans is, werkt je spijsvertering optimaal en kan je lichaam vet beter verbranden.

Welke voedingsmiddelen bevatten probiotica?

Er zijn diverse voedingsmiddelen die probiotica bevatten. Zo zit het onder meer:

  • Griekse yoghurt
  • Kefir
  • Augurken
  • Kimchi
  • Zuurkool
  • Miso
  • Tempeh

Verder zijn er ook verschillende zuiveldrankjes met probiotica verkrijgbaar. Bekende voorbeelden zijn Yakult, Danone Activa en Vifit. Het is ook mogelijk om een probiotica-supplement te gebruiken als aanvulling op je voeding. Ben je van plan om een probiotica-supplement te gebruiken? Dan is het verstandig om dit eerst met je huisarts te overleggen.

Kan iedereen probiotica gebruiken?

Voor de meeste mensen zijn voedingsmiddelen en supplementen met probiotica niet schadelijk. Ze zijn juist gezond. Echter, als je ernstige gezondheidsproblemen hebt of als er sprake is van een verminderd immuunsysteem, moet je vaak wat voorzichtiger zijn met probiotica.

Hoe weet je of een probioticum goed is?

Sommige producenten doen uitspraken over de gezondheidseffecten van hun product zonder dat dit wetenschappelijk is bewezen. Op een goed probioticum staat duidelijk op het etiket vermeld welke bacteriën er zijn gebruikt, of ze leven en welk effect de bacteriën hebben. Een bacterie heeft altijd een geslachtsnaam, een soortnaam en een stamnummer. Let er bij het kopen van een probioticum goed op of de producent een stamnummer van de bacterie en informatielijn op het etiket heeft vermeld.

Wat zijn de bijwerkingen van probiotica?

Als je net begint met het gebruiken van probiotica, kan je een aantal bijwerkingen ervaren. Voorbeelden hiervan zijn diarree, maagklachten, een opgeblazen gevoel en winderigheid. Meestal verdwijnen deze bijwerkingen vanzelf na een aantal dagen.

Allergische reactie

Sommige mensen zijn overgevoelig voor probiotica. Het gebruik ervan kan dan een allergische reactie veroorzaken. Als je erg veel last hebt van bijwerkingen die langdurig aanhouden, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Wil je probiotica aan je kind geven? Of heb je een chronische ziekte en wil je probiotica gebruiken? Ook dan is het verstandig om dit eerst met je arts te overleggen.

Eet en leef gezond

Natuurlijk houd je je darmflora niet alleen gezond door probiotica. Het is belangrijk dat je gezond eet en leeft. Hiermee houd je niet alleen je darmflora, maar je hele lichaam gezond.

Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips