Zomer- en wintertijd en het effect op je biologische klok

De laatste zondag van maart gaat de klok een uur vooruit. De laatste zondag van oktober gaat de klok een uur achteruit. Dit heeft tot gevolg dat de biologische klok van het menselijk lichaam tijdelijk ontregeld raakt. Wat voor effect heeft dit op uw lichaam. Dit en meer leest u in deze blog!

De biologische klok

De biologische klok van het lichaam, ook wel circadiane klok genoemd, bevindt zich in de hersenen. Het zorgt ervoor dat het lichaam weet of het dag of nacht is, en hoe laat het dan ongeveer is gedurende de dag of nacht. De biologische klok is niet ingesteld om daadwerkelijk te weten hoe laat het is. Toch is het voor het lichaam belangrijk, omdat er gedurende de nacht en gedurende de dag andere processen in het lichaam belangrijk zijn en aangestuurd moeten worden. ’s Nachts moet het lichaam bijvoorbeeld herstellen, waarbij slaap essentieel is. Om te kunnen slapen is de productie van bepaalde hormonen nodig. Het lichaam verslapt, zodat alle cellen zich kunnen herstellen. Ook hiervoor zijn bepaalde stofjes nodig. Verder gaat bijna alle energie van het lichaam ’s nachts naar het herstel van de cellen (naast de standaardprocessen die nodig zijn om in leven te blijven, zoals ademen en het hart laten kloppen). Hiervoor worden andere processen stopgezet, omdat die ’s nachts niet nodig zijn. Een voorbeeld hiervan is de darmwerking. Overdag zijn er weer andere processen van belang, zoals de stofwisseling, de regulatie van het hongergevoel en het vervoer van zuurstof naar de spieren.

De klok verzetten

De klok verzetten is snel gedaan, maar de interne klok (de biologische klok) verzetten is niet met een handeling te verrichten. Als de klok verzet is, loopt de biologische klok daarna niet meer gelijk. Er zijn mensen die hier hinder van ondervinden. Ze hebben bijvoorbeeld moeite om de slaap te vatten, worden te vroeg wakker, zijn overdag vermoeid of krijgen in de winter – wanneer door de klok verzetten het ‘eerder’ donker is – last van depressieve gevoelens, de zogenoemde winterdip.

Ontregeling van biologische klok

Nu zal de klok verzetten geen heftige gevolgen hebben voor het biologische ritme, maar het is wel mogelijk dat mensen er last van hebben. Al is dat bij één uur verschil natuurlijk veel minder dan bij bijvoorbeeld 7 uur verschil, zoals bij een jetlag het geval kan zijn. Het kan voor het lichaam even wennen zijn om bijvoorbeeld een uur eerder naar bed te gaan, omdat het normaal gesproken ‘gewend’ is om op een bepaalde tijd de productie van het slaaphormoon melatonine te stimuleren. Ditzelfde geldt voor het ontwaken van het lichaam, waarbij het lichaam meer adrenaline aanmaakt. Daarnaast kan het uur verschil invloed hebben op het hongergevoel, zeker als iemand gewend is om op vaste tijden te eten. En uiteraard heeft de beïnvloede slaap gevolgen voor het energieniveau.

Om snel te wennen aan de nieuwe klok, is het belangrijk om gewoon op te staan op de tijd die u gewend bent, maar dan volgens de nieuwe klok. Eet op dezelfde tijdstippen als normaal en ga ook op hetzelfde tijdstip naar bed. Het lichaam pikt dit op en herstelt zo het snelst van de tijdsaanpassing van de biologische klok.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips