Voetkramp

Een spierkramp is een gelijktijdige samentrekking van alle spiervezels in een bepaalde spier(groep). Kramp kent verschillende oorzaken en kan op verschillende plaatsen in het lichaam voorkomen. Veel mensen hebben wel eens last (gehad) van voetkramp. Dit is een samentrekking van de spieren in de voet, hetgeen een flinke pijnscheut als gevolg heeft. Bewegen lijkt alleen maar te zorgen voor een toename van pijn. Benieuwd wat te doen in geval van voetkramp en hoe u het in de toekomst kunt voorkomen? Lees snel verder!

Oorzaken van voetkramp

Kramp in een voet is vaak een acute pijn, zonder dat er (op het eerste gezicht) een duidelijke oorzaak voor is aan te wijzen. Liggend op de bank of midden in de nacht kunt u verrast worden door voetkramp. De spiervezels in de voet trekken zich dan plotseling samen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het voorkomen van deze vorm van spierkramp:

  • Bent u de afgelopen dagen flink bezig geweest en heeft u de nodige meters gemaakt? Dan kan het zo zijn dat de spieren in uw voet zo vermoeid zijn geraakt, dat er voetkramp optreedt.
  • Het dragen van schoeisel dat slechte of matige ondersteuning biedt. Onze voeten zijn gebaat bij een goede ondersteuning door de schoen. Goede zolen kunnen zorgen voor een betere drukverdeling, waardoor de spieren in de voet niet te zwaar worden belast op bepaalde drukpunten. Draagt u schoeisel dat klemt of leidt tot slechts enkele drukpunten, zoals bijvoorbeeld hoge hakken, of draagt u juist schoenen die geen of amper ondersteuning bieden? Dan kan dat de oorzaak zijn van voetkramp.
  • Onvoldoende water of andere voedingsstoffen. Spieren hebben voldoende water en voedingsstoffen nodig om te kunnen functioneren. Met name het drinken van voldoende water is belangrijk om spierkramp te voorkomen. Ook de aanwezigheid van voldoende magnesium in het lichaam voorkomt kramp.
  • Matige doorbloeding in de spieren. Een meer structureel probleem dient zich aan, wanneer er sprake is van een matige doorbloeding in de betreffende spieren. Hierdoor heeft de spiergroep in kwestie onvoldoende zuurstof beschikbaar om goed te kunnen functioneren. Voetkramp kan daarvan een gevolg zijn.

Bovenstaande oorzaken zijn het meestvoorkomend als het gaat om voetkramp. Er kunnen nog diverse andere oorzaken zijn, zoals aderverkalking, een (infectie)ziekte, artritis of een te hoge bloeddruk.

Voetkramp oplossen en voorkomen

Heeft u te maken met voetkramp, dan is de eerste neiging om naar uw voet te grijpen om de pijn te verhelpen. In de meeste gevallen werkt dit niet goed. Bij acute voetkramp kunt u de voet het beste op spanning zetten, bijvoorbeeld door de hiel op de grond te zetten en de tenen naar boven te trekken. Nadat de eerste kramp is gepasseerd, is het belangrijk om (licht) in beweging te komen. Maak kleine stapjes, waarbij u de voet steeds goed afwikkelt. Masseer de spiergroep vervolgens zachtjes, zodat de kramp langzaam maar zeker verdwijnt.

Heeft u regelmatig te maken met voetkramp en wilt u dit in de toekomst voorkomen? Dat kunt u doen door onderstaande tips op te volgen:

  • Drink voldoende water. Niet voor niets wordt aangeraden om dagelijks anderhalve tot twee liter water te drinken. Ons lichaam heeft daar baat bij, zeker onze spieren.
  • Het binnenkrijgen van voldoende magnesium is belangrijk om spierkramp te voorkomen. Eet voldoende groenten en fruit, of kies voor een aanvullend voedingssupplement.
  • Zorg voor een goede warming-up en cooling-down wanneer u gaat sporten.
  • Kies altijd voor schoeisel dat goede ondersteuning biedt en zorgt voor drukverdeling.

Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips