Buikvet

Bijna iedereen heeft in meerdere of mindere mate buikvet. De meeste mensen willen dat dit buikje verdwijnt en zien het als een probleemgebied. Dit is geheel terecht. Los van het feit of een buikje mooi is of niet, is buikvet het meest ongezonde vet van je lichaam.

Wat is buikvet?

Buikvet is weefsel dat zich in de buikholte en rondom de middel bevindt. Meestal is het onderhuids vet. Het zit tussen en onder de huid, maar bovenop de spieren. Buikvet zit direct onder de huid en is daardoor snel zichtbaar. Iemand met veel buikvet heeft dan ook snel een buik met putjes of een blubberbuik.

Hoe wordt vet opgeslagen?

Je lichaam staat vet op twee manieren op:

  • Direct onder de huid
  • Dieper in het lichaam

Direct onder de huid

Veel overtollig vet wordt onderhuids opgeslagen. Meestal is dat direct onder de huid van de heupen, billen, dijbenen en de buik. Dit is het vet dat je ziet.

Dieper in het lichaam

Vet wordt niet alleen onderhuids opgeslagen, maar ook dieper in het lichaam. Rond het hart, de maag, de lever en de longen. Dit vet wordt visceraal vet genoemd. Je ziet en voelt het niet, maar het is erg ongezond. Vooral als je er te veel van hebt. Het kan leiden tot hartziekten en vaatziekten.

Wat is de oorzaak van buikvet?

De reden dat iemand veel buikvet heeft, kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • Genetische aanleg
  • Stress
  • Koolhydraatrijke voeding
  • Suikerrijke en zoute voeding
  • Suikerrijke en cafeïnehoudende drankjes
  • Roken
  • Onvoldoende nachtrust
  • Verstoorde cortisolproductie
  • Ziekte of medicijngebruik

Genetische aanleg

Het is vaak genetisch bepaald waar het vet zich opslaat. De ene mens heeft een appelfiguur en slaat vet sneller op rond de buik. Bij mensen met een peerfiguur wordt vet voornamelijk opgeslagen rond de heupen, billen en bovenbenen.

Stress

Als je veel stress ervaart, maakt je lichaam een grote hoeveelheid cortisol aan. Dit stresshormoon wordt in de bijnierschors geproduceerd. Als je lichaam hier te veel van aanmaakt, wordt het overtollige deel opgeslagen in actief vetweefsel dat zich in de buikholte nestelt. Dit is een gevaarlijke soort buikvet. Bij mensen die meer in balans zijn en weinig tot geen stress ervaren, wordt er minder cortisol aangemaakt. Het vet wordt gelijkmatiger over het lichaam opgeslagen. Mensen met overmatig buikvet, kunnen dan ook last hebben van een stressbuik.

Koolhydraatrijke voeding

Koolhydraatrijke voeding zorgt ervoor dat vet sneller wordt opgeslagen rond de buik. Voorbeelden van voeding met veel koolhydraten zijn bananen, witte rijst, pasta en wit brood. Vezelrijke voeding, zoals volkoren producten, geven je een verzadigd gevoel en de vetten blijven niet rond de buik handen. Ook verzadigde vetten in snacks en margarine leiden tot meer buikvet.

Suikerrijke en zoute voeding

Suiker is één van de grootste oorzaken voor het ontstaan van een vetrand rondom de buik. Dit geldt ook voor zout. Als je een plattere buik wil, is het dus verstandig om minder suikerrijke en zoute voeding te eten.

Suikerrijke en cafeïnehoudende drankjes

Suikerrijke en cafeïnehoudende drankjes kunnen bijdragen aan meer buikvet. Voorbeelden hiervan zijn alcoholische dranken, koffie, cappuccino, frisdrank en energiedrankjes. Thee zonder suiker, smoothies of water zorgen voor een gezonder lichaamsgewicht. Voeg eventueel een schijfje citroen of sinaasappel toe aan een glas water voor wat meer smaak.

Roken

Roken is natuurlijk heel ongezond. Het vergroot niet alleen het risico op een hart- of vaatziekte, maar ook op een vetrand. Door roken krijg je sneller last van te veel buikvet. Als je rookt, verhoog je de cortisolspiegel en de bloedsuikerspiegel. De verhoging zorgt ervoor dat overtollig vet als eerste rondom de buik wordt opgeslagen.

Onvoldoende nachtrust

Wist je dat je door een korte nachtrust ook een buikje krijgt? Als je een strakke buik wil, is het verstandig om een regelmatig slaapritme aan te houden. Uit diverse onderzoeken is al naar voren gekomen dat slechte of onregelmatige slapers meer buikvet hebben dan mensen die voldoende slapen. Onvoldoende nachtrust leidt tot een hogere cortisolproductie. Je lichaam moet namelijk het stresshormoon aanmaken om wakker te blijven. Zoals eerder vermeld, leidt een hoge hoeveelheid cortisol tot meer vetopslag.

Verstoorde cortisolproductie

Door een te hoge en verstoorde cortisolproductie krijg je ook meer honger. Dit hormoon controleert namelijk het hongergevoel. Je bent dan geneigd om meer te eten dan je gewend bent en je grijpt ook sneller naar ongezonde producten, zoals vette snacks of suikerrijke koekjes. Dit leidt weer tot meer vetopslag rondom de buik.

Ziekte of medicijngebruik

Te veel buikvet kan ook een medische oorzaak hebben. Zo zorgen bepaalde ziektes of medicijnen ervoor dat je sneller vet opslaat en een vetrand krijgt. Een voorbeeld is de ziekte van Cushing of het medicijn prednison. Als buikvet een medische oorzaak heeft, is het vaak lastiger om dit probleem aan te pakken.

Hoe kun je buikvet aanpakken?

Wil je nu echt je buikvet aanpakken? Dan is het belangrijk dat je eerst inzicht krijgt in de oorzaken. Als je weet waarom je last hebt van een vetrandje kun je het probleem serieus aanpakken. De meest effectieve manier om je vetrandje aan te pakken is door gezond te eten, meer te bewegen en niet te roken en te drinken. Door je levensstijl aan te passen, verdwijnt buikvet al snel als sneeuw voor de zon.

Gezonde, vezelrijke voeding

Als je kiest voor gezonde, vezelrijke voeding ben je langer verzadigd. Je kiest dan minder snel voor ongezonde, vette snacks. Zorg er ook voor dat je dagelijks minimaal anderhalve liter vocht binnenkrijgt. Hiermee reinig je je lichaam. Toch lekkere trek? Kies dan voor een stuk fruit, een verse smoothie of een kop verse groentesoep. Zorg er ook dat je voldoende vitaminen binnenkrijgt, zoals vitamine D. Vitaminen zorgen ervoor dat je fit blijft en dat je stofwisseling in balans is.

Meer bewegen

Om buikvet te verliezen, is het belangrijk dat je beweegt. Kies hierbij voor een afwisselend programma dat bestaat uit cardio- en krachttraining. Stel jezelf bijvoorbeeld als doel om vijf kilometer te hardlopen of te fietsen. Als je dit doel hebt bereikt, kun je weer proberen wat langer te lopen of te fietsen. Hoe meer cardio je doet, hoe meer vet je verbrandt.

Je hoeft niet alleen cardiotrainingen te doen. Het is ook goed voor je lichaam om cardio met krachttraining af te wisselen. Nog nooit aan krachttraining gedaan? Begin dan eerst met wat lichte gewichten en makkelijke oefeningen. Ook op deze manier verbrand je vet en bouw je spieren op. Na een aantal weken zie je al een duidelijk verschil in je lichaam. Geen zin in een erg actieve training? Wissel de intensieve trainingen dan af met rustige sporten, zoals yoga. Yoga is goed voor je lichaam én je geest. Het zorgt er onder meer voor dat je minder stress ervaart. Hierdoor gaat de cortisolproductie ook omlaag, waardoor er minder snel vet rondom de buik wordt opgeslagen.

Doe ook buikspieroefeningen

Vergeet ook de buikspieroefeningen niet. Bij veel mensen is dit niet het favoriete onderdeel van een training. Toch is het van belang dat je regelmatig sit-ups en andere buikspieroefeningen doet. Ook met buikspieroefeningen verbrand je vet. Natuurlijk heb je niet direct een sixpack, maar je buik wordt er wel snel platter door.

Relevante artikelen
1 reacties
  1. Tegenwoordig zou het eten te zout zijn. Ik heb ook wel eens suiker laten staan maar dat hielp niet zo. Denk dat het komt omdat ik wel eens geregeld een wijntje neem. Kilometers joggen dat is wel wat te veel in eens. Deed wel eens cardio en op een hometrainer maar dan krijg je van die stijve spieren. Je moet het langzaam opbouwen en niet te fanatiek zijn maar rustig aan doen. Het moet niet te veel van het goeie zijn, te meer omdat dit frustrerend zou zijn als je je doel niet behaalt. .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips