11 tips om je kind(eren) koel te houden tijdens de warmte

Het is echt zomer in Nederland. Dat betekent: lekker naar het strand, een duik nemen in het verkoelende water of languit in de tuin liggen met een boek. Maar hoe komen je kinderen die extreem warme dagen en nachten door? Hoe bescherm je je kinderen tegen de felle zon en de warmte?

Warm weer kan soms tot best wat problemen leiden, vooral bij jonge kinderen en baby’s. Kinderen zijn kwetsbaarder voor hitte dan volwassenen. Dit komt, omdat ze hun lichaamstemperatuur nog niet zo goed zelf kunnen regelen. Hierdoor lopen een kind een grotere kans op gezondheidsklachten bij warmte. Bovendien kunnen jonge kinderen zelf nog geen maatregelen nemen om koel te blijven of niet uit te drogen.

Tip 1. Vermijd de zon

Vermijd de zon wanneer deze op zijn sterkst is. Dit is tussen 11.00 en 16.00 uur. Ben je op zonvakantie en wil je toch graag even van het strand en de zee genieten? Dan is het een tip om voor 11.00 uur lekker een frisse duik te nemen. Meestal zijn kinderen toch vroeg wakker. Bovendien is ’s ochtends ook nog lekker rustig op het strand.

Ga je ’s middags toch naar buiten? Vergeet dan niet om je kind een zonnehoedje op te zetten en een parasol op de buggy of wagen te plaatsen. Leg er geen doek overheen. Hiermee houd je de zon niet weg, waardoor het dus nog warmer wordt in de buggy of kinderwagen.

Tip 2. Zorg ervoor dat je kind voldoende drinkt

Peuters en kleuters zijn vaak zo druk aan het spelen dat ze soms niet op tijd aangeven dat ze dorst hebben. Bij warm weer kan dit gevaarlijk zijn, want ze lopen dan meer risico op uitdroging. Let er dan ook op dat je kind tijdens de hitte goed drinkt. Geef hem of haar kraanwater of mineraalwater zonder koolzuur. Van zoete drankjes of sapjes krijgen kinderen alleen maar meer dorst.

Borst- of flesvoeding

Baby’s tot zes maanden hebben genoeg aan borst- of flesvoeding. Ook bij warm weer. Als je je baby borstvoeding geeft dan kun je je kindje wat vaker aanleggen. Bij flesvoeding kan je weer een extra flesje geven.

Tip 3. Kies voor luchtige, lichte kleding

Kleed je kind luchtig aan en kies voor kleding in een lichte kleur en een ademende stof. Een stof als polyester neemt het transpiratievocht niet goed op en gaat snel irriteren. Je kindje kan hier huiduitslag van krijgen. Kleding van katoen is dan ook het beste, omdat deze stof ademt. Kies voor een outfit in een lichte kleur. Donkere kleuren nemen de warmte juist op, waardoor je kindje het dus nog warmer krijgt. Laat hem of haar een hemdje of T-shirt aanhouden als je naar het strand gaat. Dit werkt als een soort zonnefilter.

Natuurlijk is het ’s nachts ook belangrijk dat je kind het niet te heet heeft en zwetend wakker wordt. Bij warmte is dunne kleding dan ook voldoende om in te slapen, zoals een hemdje en een onderbroek.

Handdoek of molton

Voor een baby is het fijn om hem of haar in de box of wandelwagen op een handdoek of molton te laten liggen. Dit neemt weer veel vocht op, zodat je kindje er geen last van heeft.

Tip 4. Maak een lauwwarm badje

Maak een lauwwarm badje om je kind of dreumes te laten afkoelen. Bovendien vinden iets oudere kinderen het weer heerlijk om met warm weer in het water spelen. Let er wel op dat het water lauwwarm is en niet koud. Als je je kind laat badderen of spelen in een koud bad, daalt de natuurlijke lichaamstemperatuur. Vervolgens doet het lichaam weer erg hard zijn best warmer te worden, waardoor de lichaamstemperatuur flink stijgt. Hierdoor krijgt je kind het nog warmer dan voor het badderen.

Tip 5. Lauwwarm douchen

Net als bij tip 4 geldt voor deze tip hetzelfde. Laat je kind niet koud douchen, maar kies voor een lauwwarme douche. Je kind kan de warmte dan veel beter kwijt.

Tip 6. Controleer de lichaamstemperatuur regelmatig

Controleer de lichaamstemperatuur van je kleintje regelmatig. Voel hierbij in de nek en aan de voeten. Als je jonge kindje zweet dan heeft hij of zij het warm. Zorg dan voor wat koelte. Check ook goed of je kindje warmte-uitslag heeft. Vooral baby’s hebben hier snel last van. Hierbij krijgt je kindje rode bultjes in de huidplooien van de borst, nek, oksels en billetjes. Warmte-uitslag kan geen kwaad, maar het is wel een signaal dat je kindje het te warm heeft. De bultjes verdwijnen weer snel als je kindje afkoelt. Het helpt ook om een nat washandje op de bultjes te deppen.

Tip 7. Pas op in de auto

Ga je op reis met de auto? Of een dagje weg? En is het warm en zonnig? Zorg dan dat er een raam open staat. Dit zorgt weer voor wat frisse lucht. Let er goed op dat je je auto niet in de volle zon parkeert. Gebruik eventueel de zonneschermpjes om de ramen af te schermen.

Tip 8. Laat je kinderen veel fruit eten

Jonge kinderen zijn vaak druk in de weer en verliezen bij warmte veel vocht en zout. Dit vocht- en zouttekort kun je aanvullen door ze wat meer fruit te laten eten. Er bestaan heel wat fruitsoorten die het vocht- en zouttekort snel kunnen aanvullen. De beste vrucht is watermeloen, maar je kunt ook kiezen voor appels, mango, aardbeien, bananen, frambozen, zwarte bessen, suikermeloen of blauwe bessen. Maak bijvoorbeeld een lekker fruithapje als tussendoortje.

Tip 9. Houd de slaapkamer koel

Slapen bij warm weer is soms erg lastig. Niet alleen voor jou, maar ook voor je kind(eren). Zorg er dan ook voor dat de slaapkamer ’s avonds rond bedtijd koel is. Houd overdag de ramen en gordijnen gesloten, zodat je de warmte buiten houdt. Doe de ramen en gordijnen ’s avonds pas weer open, als het wat is afgekoeld. Zo komt er frisse, koele lucht de kamer binnen.

Ventilator

Eventueel kun je gebruikmaken van een ventilator. Let er wel goed op dat je kind niet in de tocht van de ventilator ligt. Plaats het apparaat ver van het bedje af, zodat hij of zij er niet aan kan komen. Een ventilator verspreidt alleen maar lucht die al in de kamer aanwezig is. Als het nog erg warm is in de kamer is het een oplossing om een paar plastic flessen met bevroren water voor de ventilator te zetten. De ventilator draait dan afgekoelde lucht door de kamer heen.

Tip 10. Houd het dagelijkse, vaste ritme aan

Met warm weer of tijdens een zonvakantie pas je vaak je ritme aan en eet en slaap je wat later. Probeer voor je kindje wel het dagelijkse, vaste ritme aan te houden. Doe dus wat je altijd gewend bent en zorg ervoor dat je kind op dezelfde tijdens eet en slaapt. Door het dagelijkse slaap- en eetpatroon aan te houden, raakt het ritme van je kind niet ontregeld.

Tip 11. Gebruik een kinderzonnebrandcrème met een hoge factor

Ga je naar buiten? Smeer je kind dan om de twee uur in met een kinderzonnebrandcrème van tenminste factor 30. Doe dit zelfs als hij of zij in de schaduw buiten speelt.

Toch verbrand?

Is je kindje toch verbrand? Dep dan een koele, natte doek op de verbande huid en laat de blaren heel. Als een blaar open is, kan deze geïnfecteerd raken. Smeer je kindje daarna in met een speciale aftersuncrème. Dit werkt verkoelend en verlicht de pijn. Heeft je kindje veel pijn? Dan kan een paracetamol ook wat verlichting bieden. Ga naar de huisarts als het kind misselijk en duizelig is. Dit kan een teken zijn van een zonnesteek.

Bespaar flink op je zorgverzekering

Miljoenen Nederlanders betalen elk jaar teveel voor hun zorgverzekering. Vergelijk hieronder eenvoudig alle zorgverzekeringen en zie direct hoeveel u kunt besparen.

- advertorial -
Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips