Verrekte spieren in de nek

Iedereen heeft wel eens een spier verrekt of last van stijfheid. Het is je vast wel eens overkomen dat je wakker werd met een pijnlijke nek, omdat je misschien in een verkeerde houding hebt gelegen. Het voelt dan erg pijnlijk aan om je hoofd te draaien of te buigen. Soms weet je precies wat de oorzaak is van die nekpijn. Zo kan het zijn dat je nekspier verrekt is tijdens het sporten, klussen, schoonmaken of tuinieren. Het kan echter ook een andere oorzaak hebben. Hoe ontstaat een stijve of verrekte nek? En wat kun je eraan doen?

De nekspieren bevinden zich aan de achter- en zijkant van je nek. Als je een of meerdere nekspieren verrekt, voel je bij inspanning pijn. De pijn wordt erger als je meer met je nek beweegt. Een verrekte nekspier zwelt niet op. Als je een pijnlijke nekspier hebt en deze is zichtbaar gezwollen dan heb je deze spier dus niet verrekt, maar ligt de oorzaak ergens anders.

Hoe ontstaat een verrekte nek?

In de meeste gevallen ontstaat een verrekte nek door:

  • Spanningen
  • Een verkeerde beweging
  • Een verkeerde houding
  • Overbelasting
  • Een val of stoot, bijvoorbeeld bij sporten
  • Een whiplash

Wat zijn de symptomen van een verrekte nek?

Bij een spierverrekking in de nek heb je pijn als je je nekspier(en) inspant. Tillen, duwen en trekken kan dan zeer pijnlijk zijn. Ook voel je vaak pijn als je je hoofd beweegt.

Stijve nek

Als je een nekspier hebt verrekt, kunnen je nekspieren stijf worden als reactie op de pijn. Soms kan het gebeuren dat de verrekte spieren zo hard, strak en stijf zijn dat je het gevoel hebt dat je nek vast zit. Dit kan erg pijnlijk zijn. Vaak kun je je hoofd dan alleen maar scheef houden. Dit wordt ‘torticollis’ genoemd.

Hoe lang duren de klachten bij een verrekte nek?

Meestal geneest een spierverrekking aan de nek vanzelf en zullen de klachten na een of twee weken verdwenen zijn. Soms zijn de klachten echter minder onschuldig en kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een hersenvliesontsteking, oftewel nekkramp.

Hersenvliesontsteking (nekkramp)

Hersenvliesontsteking komt voornamelijk voor bij kinderen. Een van de eerste symptomen van deze ziekte is een vastzittende nek. Het lukt een kind dan niet om de nek voorover te buigen. Andere symptomen van hersenvliesontsteking zijn hoge koorts, hoofdpijn, overgeven, koude rillingen, niet willen drinken en sufheid. Ga direct naar de dokter als je vermoedt dat je kind een hersenvliesontsteking heeft.

Wat kun je doen tegen de pijn bij een verrekte nek?

Een verrekte nek kan veel pijnklachten geven. Pijnstillers, zoals paracetamol, verzachten de pijn en helpen je ook om te blijven bewegen. Neem de pijnstillers op een vast tijdstip in, ook als je op dat moment geen pijn hebt. Doe dit een aantal dagen en probeer het daarna zonder te doen. Neem dan alleen een paracetamol in als je pijn hebt.

NSAID’s

Als paracetamol niet helpt, kun je kiezen voor andere pijnstillers die tot de NSAID’s behoren, zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen. Dit zijn sterkere pijnstillers, maar ze geven soms vervelende bijwerkingen en zijn niet voor iedereen geschikt. Overleg altijd eerst me je huisarts of je een NSAID mag gebruiken. Als je een nekspier hebt verrekt, heeft het geen zin om spierverslappers te gebruiken. Deze medicijnen hebben een verslavende werking en je wordt er suf van.

Wat kun je het beste doen bij een verrekte nekspier?

Probeer het de eerste week rustiger aan te doen en vermijd tillen, duwen of heffen. Neem je rust en blijf op de bank zitten. Forceer niets en beweeg niet meer dan noodzakelijk. Als je jezelf forceert en toch beweegt, wordt de nekpijn alleen maar erger. Om snel van de klachten af te zijn, is het dus belangrijk dat je je rust neemt.

Kleine rekoefeningen

Ook al is het verstandig om de eerste dagen je rust te nemen, wel is het belangrijk dat je de nekspieren toch wat blijft bewegen. Neem eerst een paar dagen rust en start daarna met rustige bewegingen om de getroffen nekspier te herstellen.

Begin eerst met kleine rekoefeningen die de elasticiteit van je nekspieren en je gewrichten herstellen. Start eenvoudig:

    • Houd één kant van het hoofd vast met één hand in een zijdelingse positie. Doe dit een paar seconden. Gebruik bij deze oefening de hand aan de kant waar de verrekte nekspier zich bevindt.
    • Buig daarna je lichaam voorwaarts en laat je beide handen vallen, zodat je je uitrekt. Voer deze oefening een paar keer uit en forceer jezelf niet.

Leg een koud kompres in de nek

Leg de eerste twee tot drie dagen een koud kompres in je nek en ga daarna pas over op iets warms. Kou verdooft de pijn en houdt de opbouw van melkzuur tegen, iets wat de pijn veroorzaakt. Vul een plastic zak met ijs, maak deze dicht en wikkel een handdoek om de zak. Leg de zak met ijs op het gedeelte van je nek waar je de pijn voelt. Doe dit om de twee uur, tien tot vijftien minuten lang. Ga hierbij in een makkelijke stoel zitten en leg het koude kompres tussen je schouders en de onderkant van je hoofd.

Leg een warme en vochtige doek in de nek

Na drie of vier dagen kan het helpen om iets warms in de nek te leggen, zoals een warme, vochtige handdoek. Door de vochtige warmte ontspannen je nekspieren zich. Doe dit minimaal twintig minuten en drie keer per dag. In plaats van een handdoek kan je ook een hittepit (warmtekussen) gebruiken. Verder zijn een warme douche of een kruik ook goede alternatieven.

Onderneem geen zware fysieke activiteiten

Onderneem de eerste dagen geen zware fysieke activiteiten. Houd in ieder geval twee tot drie dagen volledige rust, zodat de pijnklachten snel afnemen. Vermijd intensief sporten de eerste twee tot drie weken.

Kies een kussen dat bij je slaaphouding past

Als je ’s ochtends vaak wakker wordt met nekpijn dan kan dit door je kussen komen. Kies een kussen dat bij je slaaphouding past, zodat je minder snel last hebt van nekklachten. Ben je een zijslaper? Kies dan voor een kussen dat je hoofd horizontaal houdt. Je nek kan dan niet in een knik richting het matras gaan liggen. Als je op je rug slaapt, is een kussen dat het hoofd horizontaal houdt ook de beste keus. Je kin kan dan niet naar je borst zakken.

Vervang je donskussen na een jaar

Slaap je op een donskussen? Vervang deze dan na een jaar. Een donskussen geeft vaak een goede steun aan de nek, maar kan na een jaar zijn stevigheid verliezen. Als je je kussen al langer dan een jaar hebt en vaak last hebt van nekklachten, overweeg dan eens om een nieuw kussen aan te schaffen. Wellicht verdwijnen de klachten dan.

Slaap zonder kussen

Soms kan het helpen om een paar nachten zonder kussen te slapen. Dit kan de pijn verlichten als de spierpijn is veroorzaakt door een verkeerde slaaphouding.

Niet op je buik slapen

Slapen op je buik is zwaar voor je nek en je ruggengraat, omdat je nek dan de hele nacht naar een kant is gedraaid. Probeer in slaap te vallen op je rug of op je zij. Als je later, tijdens het slapen, op je buik draait, heb je niet de hele nacht zo gelegen.

Zorg voor voldoende slaap

Zorg ervoor dat je zeven tot acht uur slaapt per nacht. Als je voldoende rust, heb je meer weerstand en herstelt je lichaam zich sneller. Te weinig nachtrust kan de nekklachten alleen maar verergeren. Je lichaam heeft dan te weinig tijd om te herstellen.

Masseer je nek

Een nekmassage kan helpen om van de pijnklachten af te komen. Dit helpt om het melkzuur van de spieren af te vloeien en spierspanning weg te werken. Je kunt dit zelf doen op de volgende manier:

  • Wrijf met je handen op en neer over je nek, zodat je je nek opwarmt.
  • Kneed je nek aan allebei de kanten. Dit doe je door met je duim en vingers in ronddraaiende bewegingen te knijpen. Richt je vooral op de pijnlijke plekken.
  • Herhaal deze beweging een paar minuten.

Of kies ervoor om je te laten masseren door een massagetherapeut.

Wanneer naar de huisarts bij een verrekte nek?

Verdwijnen de pijnklachten niet? Dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Soms zijn de klachten een symptoom van een onderliggend probleem, zoals een beklemde zenuw. Het is verstandig om contact op te nemen met de huisarts als:

  • De pijn na twee tot vier weken nog niet weg is
  • Het slechter gaat in plaats van beter
  • De pijn gaat uitstralen naar je arm
  • Het na vier weken nog niet goed lukt om je nek te bewegen
  • Je minder kracht of gevoel hebt in je armen
Relevante artikelen
1 reacties
  1. ik heb mijn nekspier verrekt door een keer in een verkeerde houding (een arm omhoog) te niezen. ik heb er nu al een week last van, wel elke dag een beetje beter. bij mij helpt een kruik en arnica zalf. voor de mensen die dit ook hebben, ik gebruik dus arnica zalf, maar je zult het echt moeten inmasseren en dan werkt het beter dan diclofenac.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips