Nekpijn

De oorzaak van nekpijn moet doorgaans gezocht worden in de schouders. Wanneer je hoofd langdurig een onnatuurlijke houding aanneemt, dat wil zeggen naar voren gebogen met je oren voor de schouderlijn, loop je veel kans om er een pijnlijke hals aan over te houden.

Natuurlijk lopen bepaalde mensen beroepshalve meer risico dan andere. Schoonheidsspecialisten bijvoorbeeld werken de hele dag in een voorover gebogen houding. Maar ongeacht je beroep of levenswijze, kun je de oorzaak en vooral de pijn wegnemen door toepassing van enkele beproefde technieken, het afleren van slechte gewoonten en regelmatige spieroefeningen voor de hals. Kop op dus en ogen open. Er is hulp op komst.

nekpijn

Ijs.

Een ijskompres of ijs in een handdoek gewikkeld is een prima behandeling wanneer de stijfheid begint op te komen. Als het nekletsel slechts miniem is, kan ijs de zwelling tegengaan.

Warmte.

Na behandeling met ijs om de ontsteking tegen te gaan, is warmte een uitstekende nekpijn verzachter, of deze nu komt van een verwarmingskussen of een hete douche.

Warm wordende smeersels.

Deze zonder recept verkrijgbare zalfjes verzachten de pijn maar genezen niet echt, aangezien ze niet echt diep in de huid dringen. Pas ze bovendien nooit toe in combinatie met een verwarmingskussen. In het beste geval hebben ze een “psychologisch effect”.

Neem een ouderwetse pijnstiller.

De klassieke pijnstillers aspirine en ibuprofen helpen tegen de nekpijn en de ontsteking. Neem drie tot viermaal per dag een pilletje.

Ga in een Stevige Stoel zitten.

De halswervels vormen een geheel met de ruggenwervels. Als je dus in een stoel zit die geen goede steun geeft aan je rug, vergroot je de kans dat bestaande nekproblemen verergeren of nieuwe problemen ontstaan.

Geef je hals extra steun.

Rol bijvoorbeeld een handdoek op en leg deze in de holte van je nek wanneer je zit. Dit bevordert een goede houding van de wervelkolom en geeft extra steun.

Neem even pauze.

Net zoals je voeten rust nodig hebben wanneer je staand werk doet, heeft ook de hals behoefte aan rust als je zittend werk verricht. Je hoofd weegt ongeveer 4 kilogram, wat voor de nek een heel gewicht is om zonder veel hulp van de rest van je lichaam te torsen. Sta daarom regelmatig eens op en loop wat rond.

Kop op. Houd je hoofd recht, maar trek je kin naar achter alsof je een dubbele kin wil maken. Vermijd ook je hoofd constant omlaag te houden wanneer je aan je bureau zit of aan het lezen bent. Dit voorkomt dat de spieren achter in de hals overbelast worden.

Scherm op ooghoogte.

Als je de hele dag voor een computerscherm zit, is het belangrijk dat dit op ooghoogte staat. Wanneer je urenlang omhoog of omlaag moet kijken, riskeer je dat de nekspieren gaan verkrampen.

Het probleem telefoon.

Wanneer je veel telefoneert en daarbij ook nog allerlei dingen moet opschrijven, houd je je hals vaak in een onnatuurlijke positie, wat stijfheid en nekpijn veroorzaakt.

Voorzichtig bij het tillen.

Er bestaat een goede manier en een foute manier om zware voorwerpen te tillen. De goede manier is door je knieën te zakken en je ruggengraat recht te houden, terwijl het voorwerp zich tussen je voeten bevindt. De voeten moeten een schouder breedte uit elkaar staan. Wanneer je het voorwerp optilt, houd je dit zo dicht mogelijk tegen je lichaam.

Slaap op een harde matras.

Heel wat problemen met de hals ontstaan en verergeren met slechte slaapgewoonten. Een harde matras op je bed is zeer belangrijk.

Vecht niet langer met je kussen.

Gooi het liever weg. Veel mensen met nekpijn voelen zich beter wanneer ze volledig vlak slapen zonder kussen. Of koop een speciaal halskussen. Deze zijn tamelijk goedkoop en geven de hals een goede steun.

Slaap niet op je buik.

Dit is niet alleen slecht voor je rug, maar ook voor je nek.

Slaap als een baby.

Met andere woorden: in de foetushouding. Dat is op je zij, met je knieën opgetrokken tot je borst.

Draag een sjaal.

Wanneer het buiten koud en nat is, draag je waarschijnlijk een hoofddeksel. Maar ook je hals moet beschermd worden tegen het weer.

Ontspan.

Wanneer je gespannen bent kunnen ook de nekspieren zich opspannen en pijn gaan doen. Ontspanningstechnieken als meditatie en progressieve ontspanning kunnen in dat geval helpen. Er bestaan ook geluidscassettes met lessen om jezelf te ontspannen.

Oefeningen tegen nekpijn

Zeker, zelfs je nekspieren moeten worden gerekt en gesterkt. Hieronder vind je enkele oefeningen om stijfheid los te maken en problemen in de toekomst te voorkomen. Doe elke oefening vijf keer, tweemaal per dag. De eerste twee weken doe je alleen de eerste drie oefeningen, daarna ook de andere.

• Buig je hoofd langzaam zo ver mogelijk naar voren. Dan laat je je hoofd zo ver mogelijk achterover kantelen.

• Buig je hoofd opzij naar je schouder, terwijl je de schouder onbeweeglijk houdt. Hoofd opnieuw recht en doorbuigen naar de andere schouder.

• Draai je hoofd langzaam zo ver mogelijk naar links en naar rechts.

• Plaats je hand aan één kant tegen je hoofd en druk met je hoofd tegen de hand. Houd dit 5 seconden vast en ontspan. Herhaal driemaal. Daarna doe je dezelfde oefening aan de andere kant.

• Doe dezelfde oefening als hierboven, maar ditmaal zorg je voor een lichte weerstand tegen je voorhoofd, terwijl je je hoofd naar voren drukt. Daarna houd je je hoofd aan de achterkant licht tegen terwijl je het naar achteren drukt.

• Houd enkele lichte gewichten zo’n 1,5 tot 2,5 kg in je handen en haal je schouders op. Houd je armen gestrekt.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips