Koolhydraatarm eten anno 2021

Tegenwoordig is iedereen met zijn of haar gezondheid bezig en het aanpassen van hun levensstijl. Producten die veel suiker bevatten, brood en zelfs pasta worden steeds meer links gelaten om een gezondere variant hiervan te halen. We willen afvallen op een juiste manier zonder dat we per se alle producten die we lekker vinden uit ons eetschema moeten halen. Koolhydraatarm eten wordt nu een populaire trend omdat we niet te veel aan ons eetschema hoeven aan te passen en nog eens op een gezonde manier kunnen afvallen.

Wat is een koolhydraatarm dieet

Het lichaam van de mens heeft energie nodig om te kunnen functioneren en dagelijkse activiteiten uit te voeren. Alle energie halen we uit hetgeen wat wij eten, namelijk:

  • Koolhydraten
  • Vetten
  • Eiwitten

Dit zijn de bouwstenen om de dag mee door te kunnen komen en die ook echt nodig zijn. Eeuwenlang haalden de mensen hun energie voornamelijk uit gezonde vetten en eiwitten. Koolhydraten kreeg men minder binnen omdat de producten hier niet zo veel van bevatten destijds.

Tegenwoordig zijn er meer producten tot onze beschikking en hebben wij een uitgebreide keuze om ons ontbijt, lunch en avondeten mee op te vullen. Ontbijtgranen en brood vallen niet meer weg te denken uit het ontbijt of lunch, en aardappelen, rijst of pasta niet bij het diner. De hoeveelheid koolhydraten die een mens dagelijks binnenkrijgt bij een koolhydraatrijk eetpatroon is eigenlijk te veel voor ons lichaam om er op een juiste manier mee om te gaan. Het lichaam functioneert namelijk beter bij lage hoeveelheden aan koolhydraten waardoor een koolhydraatarm dieet een betere optie voor het lichaam is om optimaal te presteren.

Een koolhydraatarm dieet is precies wat het zegt. Je haalt hierbij minder dan 45% van energie uit koolhydraten maar een groter gedeelte komt nu wel uit eiwitten en gezonde vetten. De voedingsmiddelen binnen dit dieet moeten zoveel mogelijk natuurlijk en onbewerkt zijn.

Wat mag ik eten?

Als je de focus op koolhydraatarm eten legt, zijn er een aantal voedingsmiddelen die toch wel belangrijk zijn:

  • Groenten

Groenten die onder de grond groeien bevatten vaak wat meer koolhydraten dan groenten die bovengronds groeien. Denk hierbij aan wortels, zoete aardappelen, etc. Groenten die boven de grond groeien zijn o.a. courgettes, broccoli, spinazie of avocado. Deze groenten zitten vol gezonde voedingsstoffen en energie.

  • Noten, pitten en zaden

Noten kunnen in alle vormen en maten worden gegeten en bevatten veel gezonde vetten en energie. Er zitten wel veel calorieën in noten, zaden en pinda’s dus is het ook verstandig om hier juist mee om te gaan als het doel is om af te vallen.

  • (Griekse) yoghurt & kwark

Deze producten bevatten weinig koolhydraten en kunnen veelal in het ontbijt worden gebruikt. Echter is het voor mensen die lactose-intolerant zijn niet verstandig om dit te eten, maar dan is geitenkaas wel eventueel een vervanger die koolhydraatarm is en past binnen het eetpatroon.

  • Water

Het lichaam van de mens bestaat voor de helft uit water bij vrouwen en bij de mannen is dat ongeveer 65%. Water is het beste wat je kan drinken en bijna alle activiteiten binnen het lichaam hebben het ook nodig.

Zo zijn er nog vele andere producten die passen binnen het voedingspatroon van het koolhydraatarm dieet. Het belangrijkste is ook om te weten wat voor soort koolhydraten iemand binnen krijgt. Alle koolhydraten zijn opgebouwd uit suikermoleculen, alleen ligt het verschil in de hoeveelheid suikermoleculen. Vezels zijn koolhydraten die het lichaam niet goed kan verteren en die ook weinig energie afgeven. Ze zijn echter wel goed voor de werking van de darmen.

De voordelen van een koolhydraatarm dieet

Dit dieet, waarop zoveel mogelijk wordt gefocust op het innemen van weinig koolhydraten, bevat wel veel eiwitten en gezonde vetten. Deze zijn juist goed voor het lichaam en geven het lichaam ook langer het gevoel dat het vol zit. Daarnaast zijn de eiwitten belangrijk voor de opbouw van de spieren. Iemand die zich focust op het afvallen maar niet zijn spiermassa wilt verliezen, zou dit dieet kunnen gebruiken in combinatie met het voldoende innemen van eiwitten.

De nadelen van een koolhydraatarm dieet

Met een koolhydraatarm dieet komt ook een tekort aan sommige voedingsstoffen kijken. Dit zijn met name B-vitamines, voedingsvezel en jodium. Jodium komt vooral voor in brood en wordt binnen dit dieet juist zo min mogelijk ingenomen. Enkele koolhydraatrijke producten zoals volkoren producten verlagen de kans op hartziekten en diabetes, die helaas door het vermijden van deze producten niet tot hun recht kunnen komen. Echter moet er wel bij gezegd worden dat het innemen van weinig koolhydraten (suikers) ook een positief effect hebben op iemand die diabetes heeft. Door het gewichtsverlies en het innemen van weinig suikers, blijft de bloedsuikerspiegel op een laag niveau.

Kortom, dit dieet is een onwijs goede bijdrage voor iedereen die op een gezonde manier wil afvallen. Door producten te vermijden die veel koolhydraten bevatten, wordt er gefocust op producten die juist veel eiwitten en gezonde vetten bevatten. Deze dragen bij aan een gezond voedingspatroon en helpen ook bij het behoud van spiermassa tijdens het afvalproces.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips