Bloedsuikerspiegel

Je lichaam heeft glucose nodig om goed te kunnen functioneren. Als je koolhydraten inneemt, zal een deel daarvan omgezet worden in glucose door je maag en darmen. De glucose komt in je bloedbaan terecht en wordt zo naar je spieren en organen vervoerd. De bloedsuikerspiegel is de hoeveelheid glucose in je bloed, uitgedrukt in mmol/l. Een gezonde bloedsuikerspiegel ligt tussen de 4 en 9 mmol/l. Als je hebt gegeten is je bloedsuikerspiegel hoger dan op een nuchtere maag. Glucose wordt opgenomen door je organen door middel van de stof insuline. Een gezond lichaam maakt dit zelf aan in de alvleesklier.

Ben jij benieuwd naar hoe je je bloedsuikerspiegel op peil kunt houden? Op deze pagina lees je alles over de bloedsuikerspiegel!

Een te lage bloedsuikerspiegel

Belangrijk is om met regelmaat te eten, zodat je bloedsuikerspiegel niet te laag wordt. Als je te lang niets eet kun je klachten ervaren als gevolg van een te lage bloedsuikerspiegel. Dit gaat ook vrijwel altijd gepaard met een hongerig gevoel. Onderstaande symptomen kunnen op een te lage bloedsuikerspiegel duiden:

  • Rusteloos gevoel
  • Veel gapen
  • Wisselende gemoedstoestand
  • Duizeligheid
  • Zweten
  • Hartkloppingen
  • Een rusteloos gevoel
  • Verward zijn
  • Tintelingen in handen, lippen en voeten
  • Wazig en/of dubbel zicht
  • Hoofdpijn

Als je een veel te lage bloedsuikerspiegel hebt, is het belangrijk dat je lichaam snel suiker binnenkrijgt. Drink of eet iets met veel suikers. Houd er rekening mee dat je bloedsuikerspiegel niet zomaar te laag wordt. Als je een te lage bloedsuikerspiegel hebt, kan het dus verstandig zijn om je voeding aan te passen.

Een te hoge bloedsuikerspiegel

Een te hoge bloedsuikerspiegel komt alleen voor bij mensen met diabetes. Het lichaam reguleert de hoeveelheid glucose in je bloed namelijk door middel van insuline. Iemand met diabetes maakt niet genoeg insuline aan, waardoor de bloedsuikerspiegel niet goed door het lichaam gereguleerd wordt. Hierdoor kunnen je spieren en organen niet genoeg glucose opnemen, waardoor de bloedsuikerspiegel hoog blijft

Diabetes type 1 is aangeboren, maar je kunt ook diabetes type 2 krijgen. Diabetes type 2 wordt vaak veroorzaakt door een ongezonde levensstijl. Als je diabetes type 1 hebt moet je insuline inspuiten om het glucosegehalte in je bloed op peil te houden. Als je diabetes type 2 hebt, is dit vaak een teken dat je je levensstijl moet aanpassen.

Symptomen van een te hoge bloedsuikerspiegel zijn:

  • Droge tong
  • Dorst
  • Slaperig gevoel
  • Veel jeuk
  • Snel moeten plassen
  • Eerder last van ontstekingen

Als je bloedsuikerspiegel veel te hoog is kan dit ook tot andere klachten leiden. Zo kun je je plotseling erg zwak voelen, wordt je steeds wakker en/of adem je moeilijk en moet je overgeven. Daarnaast kun je juist lastiger plassen in dit geval omdat je lichaam is uitgedroogd. Als je deze klachten hebt is het belangrijk om direct contact op te nemen met de huisarts en in spoedgevallen met de alarmcentrale. Mensen met een ernstige hypo, zoals we een te hoge bloedsuikerspiegel noemen, kunnen hier zelfs aan komen te overlijden.

Hoe houd je je bloedsuikerspiegel gezond?

Om je bloedsuikerspiegel gezond te houden, kan het verstandig zijn om meerdere keren per dag kleinere hoeveelheden te eten. Zo voorkom je hoge pieken en dalen. Er is onderzoek gedaan naar de hoeveelheid maaltijden op een dag in verhouding tot het glucosegehalte in je bloed. Volgens dit onderzoek was een hogere maaltijdfrequentie voor mensen met diabetes type 2 een goede manier om een schommelende bloedsuikerspiegel tegen te gaan. [1]Bertelsen, J & Christiansen, C & Thomsen, Claus & Poulsen, P & Vestergaard, S & Steinov, A & Rasmussen, L & Rasmussen, Ole & Hermansen, Kjeld. (1993). Effect of Meal … Continue reading

Een gezonde levensstijl is dus zeer belangrijk als je last hebt van een te lage of te hoge bloedsuikerspiegel. Kijk eens op MijnVoedingsplan.nl voor een gezond eetschema dat aansluit op jouw lichaam. Bij MijnVoedingsplan.nl raadt men ook aan om meerdere eetmomenten op één dag aan te houden. Als je meer eetmomenten op een dag hebt is een eetschema in de praktijk vaak ook eenvoudiger vol te houden. Het kan namelijk lastig zijn om een gezonde voeding aan te houden als je slechts drie keer per dag eet. Veel mensen hebben dan alsnog de neiging om te gaan snacken. 

Een gezond voedingsplan volhouden

Veel mensen die een gezonde levensstijl willen aannemen lopen tegen problemen aan omdat een dieet in de praktijk moeilijk te volgen is. Een gezond voedingspatroon is zeer belangrijk om problemen als diabetes en overgewicht tegen te gaan. De meeste diëten zijn volledig op basis van theoretische kennis samengesteld. In de praktijk zijn veel diëten lastiger te volgen. Mensen moeten bij het volgen van een voedingsplan vaak zo erg afzien dat zij de hoop opgeven. Een goed voedingsschema is ook in de praktijk makkelijk te volgen en moet je ook op de lange termijn kunnen volgen. Als je je doel hebt bereikt en weer als vanouds zou gaan leven, zal je gezondheid immers ook weer snel in dezelfde conditie verkeren als voordat je aan een dieet begon. Ook als je wilt afvallen raden we daarom meestal aan om meer kleinere maaltijden te eten.

Eet gevarieerd en gezond

Niet alleen om op het juiste gewicht te blijven is het belangrijk om gevarieerd en gezond te eten! Een ongezonde voeding kan ook tot klachten leiden die je op het eerste oog niet altijd kunt zien. Zo zijn er ook mensen met een normaal gewicht die diabetes type 2 krijgen. Mensen die te weinig eten kunnen bovendien ook vaak last hebben van een te lage bloedsuikerspiegel. Je voeding is dus ontzettend belangrijk voor een gezonde bloedsuikerspiegel.

Hieronder benoemen we een aantal tips om je glucosegehalte gezond te houden:

  1. Eet veel vezels
  2. Eet voldoende fruit, groente en noten
  3. Verspreid je voeding over meerdere kleine maaltijden
  4. Volg een aangepast voedingsschema (bijvoorbeeld via MijnVoedingsplan.nl)

Andere factoren in je levensstijl die de bloedsuikerspiegel beïnvloeden

Vooral je voeding kan een grote invloed op je bloedsuikerspiegel hebben. Er zijn echter ook andere factoren die kunnen bijdragen aan een te hoog of laag bloedsuikergehalte. Zo kan roken het bijvoorbeeld ook lastiger maken om je bloedsuikerspiegel op peil te houden. [2]Bornemisza P, Suciu I. Effect of cigarette smoking on the blood glucose level in normals and diabetics. Med Interne. 1980 Oct-Dec;18(4):353-6. PMID: 7455580.

Ook een goede nachtrust helpt om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Als je bloedsuikerspiegel te laag of te hoog is, is het dus verstandig om je levensstijl in het geheel te verbeteren.

Is jouw bloedsuikerspiegel in orde?

Twijfel je of jouw bloedsuikerspiegel te hoog of te laag is? Neem dan contact op met je huisarts. Door bloed af te nemen kan de huisarts bepalen of jouw bloedsuikergehalte wel of niet in orde is. Bovendien kan de huisarts op basis van de resultaten ook meer informatie geven over hoe jij je bloedsuikerspiegel op peil houdt. Vooral als je last hebt van klachten is het belangrijk om snel een afspraak bij de huisarts te maken.


Bronvermeldingen[+]

Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips