Verbeter je slaapritme met voldoende daglicht in de winter

Tijdens de wintermaanden is het niet altijd even aantrekkelijk om naar buiten te gaan. Toch is dat ook in deze tijd van het jaar erg belangrijk. Onder andere voor je biologische ritme, en daarmee je slaapritme. De buitenlucht houdt je gezondheid en humeur op het juiste niveau.

Bewegen in de buitenlucht verhoogt je weerstand en zorgt voor een goede werking van je spijsvertering. En vergeet je dagelijkse hoeveelheid vitamine D niet. Die krijg je via het zonlicht binnen. Dus naar buiten gaan is de beste manier om vitamine D op te nemen. Een kwartier per dag buiten zitten is al voldoende voor de dagelijks benodigde hoeveelheid vitamine D.  

Winterse zon

Ook al schijnt de zon gedurende de wintermaanden minder vaak en minder fel, toch is er daglicht en is het goed om daar een paar uur van mee te pakken. Zelfs achter de wolken schijnt de zon. Het daglicht doet veel goeds voor je lichaam. En zelfs in de winter is het daglicht nog altijd 100 tot 150 keer sterker dan binnenverlichting. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die overdag naar buiten gaan en daardoor meer zonlicht zien een betere nachtrust hebben. Ze slapen dieper en voelen zich de volgende ochtend frisser. Het is in de winter dus even belangrijk als in de zomer om naar buiten te gaan. Geniet zo nu en dan van het winterse zonnetje op een tuinbank in de tuin of op het balkon. Verwarm jezelf desnoods met een kop thee of koffie en een dekentje, maar pak wel die winterse zonnestralen. Ook al zie je ze niet overduidelijk en zitten ze verborgen achter de wolken.

Biologische klok

Naast een betere nachtrust heeft daglicht een belangrijk effect op je biologische klok. Daglicht kan de biologische klok versnellen zodat deze beter in het dag- en nachtritme past. Bij veel mensen loopt de biologische klok namelijk iets langzamer dan 24 uur per etmaal. En met name als je in de ochtend het daglicht opneemt, werkt een versnelde biologische klok beter door gedurende de dag. ’s Avonds word je namelijk wat eerder moe, zodat je makkelijker in slaap kunt vallen. En daarmee voorkom je een slaaptekort. Bijkomend voordeel is dat dit ook een positief effect heeft op je humeur, want van een slaaptekort word je vaak somber. Geniet dus wat vaker gedurende de winter van je tuinmeubelen, dat doet heel wat goeds voor je nachtrust.

Wandelen in de buitenlucht

Je kunt er voor kiezen om op te staan met een kop koffie of thee en te genieten buiten van de frisse ochtendlucht. Maar je kunt ook een heerlijke ochtendwandeling maken. Zeker wanneer je opstaat als het nog donker is, is het belangrijk voldoende daglicht op te nemen gedurende de dag. Als dan ook nog eens je biologische klok wordt versneld, zodat je in de avond weer lekker op tijd naar bed kunt, is dat helemaal mooi meegenomen. De volgende ochtend moet je immers weer vroeg opstaan. Dagelijks wandelen verlaagt ook je bloeddruk en het cholesterolgehalte in je bloed. Ook wordt de conditie van hart en bloedvaten verbeterd. Werk je veel thuis en vind je het daardoor lastig om regelmatig naar buiten te gaan gedurende de werkdag? Zorg dan dat je een werkplek inricht waar je zoveel mogelijk daglicht meekrijgt. Hoe meer daglicht, des te beter je slaapritme én humeur uiteindelijk worden.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips