Ontdek 3 manieren waarop je kurkuma in je eten kan verwerken

Kurkuma is niet voor niets een populaire ingrediënten: dit superfood kent niet alleen tal van gezondheidsvoordelen, maar is daarnaast ook heel gemakkelijk in je gezonde levensstijl te integreren. Ben je benieuwd naar de gezondheidsvoordelen van kurkuma en hoe jij hiervan kunt profiteren? Hier lees je 3 manieren waarop je kurkuma in je voeding kunt verwerken, waardoor het je nauwelijks tijd kost om kurkuma tot je te nemen, maar waarbij je jouw lichaam wel optimaal verzorgt.

Nog even over de gezondheidsvoordelen

Kurkuma is een specerij uit India. Hier is het al eeuwenlang een veelzijdig middel met unieke gezondheidsvoordelen, maar ook in Nederland maken we steeds beter kennis met deze superfood. Kurkuma is te herkennen aan de opvallende gele kleur. Het is rijk aan natrium, kalium en curcumine: de veelzijdige werking maakt de specerij tot een bijzondere smaakmaker en supplement. Kurkuma draagt bij aan gezonde hart en bloedvaten, maar voorkomt ook vroegtijdige veroudering van de huid en gewrichten. Verder is kurkuma een hulpmiddel bij de vertering van vetten waardoor je minder snel last krijgt van een opgeblazen gevoel. Kurkuma is ook een natuurlijke ontgifter van de lever.

Zo integreer jij kurkuma in jouw dieet

Natuurlijk wil jij ook profiteren van de gezondheidsvoordelen die kurkuma met zich meebrengt. En dat is goed mogelijk, want er zijn meerdere manieren waarop kurkuma in jouw gerechten verwerkt kan worden. hier vind je dan ook een overzicht van je mogelijkheden.

1: Kurkuma in soep

Ga je een heerlijke soep maken? Dan is het zeker aan te raden om er wat kurkuma poeder bij te doen. Dit zorgt er in de eerste plaats voor dat je soep een unieke gele kleur krijgt, maar ook de smaak zal ervan verbeteren. Maak je een gezonde soep met pompoen of tomaten? Dan kun je er zeker voor kiezen om wat poeder bij de soep te doen. Zo creëer je een heerlijke smaak en ben je ook nog eens heel gezond bezig.

2: Kurkuma in curry

Een goede Indiase curry is niet compleet zonder de toevoeging van kurkuma. De specerij komt van oorsprong uit India en wordt hier dan ook al eeuwenlang gebruikt in het eten. Wat voor soort curry je ook maakt, doe er wat kurkuma poeder bij en de smaak zal je verrassen! En de gezondheidsvoordelen liegen er ook niet om: curcumine kopen is dan ook een aanrader. Je kunt hiermee jouw curry net even wat meer smaak geven. Daarnaast kies je met curcumine voor kurkuma in haar zuiverste vorm! 

3: Kurkuma in je smoothie

Wil je een gezonde smoothie maken? Daar hoort zeker wat kurkumapoeder bij. Je kunt kurkuma in je groentesap verwerken, maar het is ook heerlijk in combinatie met fruit zoals banaan en ananas. Doe er ook wat chiazaad en gember bij en je bent een heerlijke verse smoothie die ook nog eens boordevol vitaminen, mineralen en belangrijke voedingsstoffen zit voor jouw lichaam. Wil je eens iets anders? Probeer eens een kurkuma thee te maken, ook wel een golden tea genoemd. Een heerlijk tussendoortje én ook nog eens heel erg gezond!


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips