Slaapproblemen bij uw baby

Veel ouders vinden de slaapgewoonten van hun baby verwarrend. Net als volwassenen hebben niet alle baby’s evenveel slaap nodig: sommige baby’s kunnen met heel weinig slaap toe, anderen hebben meer nodig. Baby’s slapen niet lang door. Ze slapen telkens een korte poos, waarna ze wakker zijn en huilen. Dit gaat dag en nacht zo door, ze kennen het verschil tussen dag en nacht nog niet. Veel jonge ouders realiseren zich van tevoren niet hoe die gebroken nachten hun leven zullen beïnvloeden.

De slaap is verdeeld in REM-slaap en rustslaap. De REM-slaap is de lichtere slaap, waarin gedroomd wordt. In de REM-fase kan de baby gemakkelijk wakker gemaakt worden. Tijdens deze lichtere slaap zijn baby’s vaak aan het woelen en draaien, smakken en kirren. In de eerste maanden zult u dit veel zien, omdat pasgeborenen meer van deze lichtere slaapperioden hebben dan van de diepe rustslaapperioden.

De diepere of rustslaap wordt de non-REM-slaap genoemd. Naarmate de baby ouder wordt krijgt hij meer van deze rustslaapperioden, net als volwassenen.

Ouders krijgen vaak de vraag: “Slaapt de baby al door ’s nachts?”, zodat ze gaan denken dat er iets mis is als hun baby dat nog niet doet. Omdat baby’s nog een klein maagje hebben, zullen ze de eerste paar maanden ’s nachts tenminste twee keer gevoed moeten worden. Probeer niet ongeduldig te zijn als uw baby de mijlpaal van ’s nachts doorslapen nog niet bereikt heeft. Onder ’s nachts doorslapen wordt verstaan: een 5 tot 6 uur durende aaneengesloten slaapperiode, ongeveer van middernacht tot zes uur ’s ochtends. Het moment waarop u dit kunt verwachten verschilt van baby tot baby, maar begint meestal rond de drie maanden. De eerste paar jaar zullen er echter veel gebroken nachten zijn door tandjes krijgen, ziekte of nare dromen.

Leg uw baby op de rug te slapen. Buikligging is een risicofactor voor wiegendood. Wat ouders ook vaak zorgen baart, is hoe de baby in slaap te krijgen. Het is goed om al vanaf het begin vaste gewoonten, zogenaamde slaaprituelen, in te voeren.

Hieronder volgt een aantal manieren om uw baby in slaap te krijgen of hem aan het eind van de dag tot rust te brengen:

* Zorg ervoor dat uw kind overdag voldoende beziggehouden wordt en aan het eind van de dag minder. Begin het ongeveer een uur voor bedtijd rustiger aan te doen.

* Zachtjes praten, zingen of voorlezen zijn leuke slaaprituelen om al meteen mee te beginnen.

* Sommige baby’s komen tot rust na een badje, maar anderen worden er juist wakker van.

* Wiegen is een goede manier om een baby te kalmeren. Baby’s worden graag heen en weer gewiegd, niet op en neer.

* Baby’s houden van geruststellende geluiden, zoals een achtergrondmuziekje, geluiden uit de natuur of wiegenliedjes.

* Een nachtlampje in de kamer kan de baby tot rust brengen.

* Sommige baby’s worden graag ingebakerd, anderen juist niet.

* Sommige baby’s slapen beter als ze bij hun ouders in bed liggen. Dit lijkt pasgeborenen te helpen bij het ontwikkelen van hun slaappatroon.

Als kersverse ouder moet u alle dingen die het slaappatroon van uw baby kunnen beïnvloeden leren herkennen en begrijpen. Het zal tijd en geduld kosten om een evenwicht te vinden tussen het beantwoorden aan de behoeften van uw baby en uw eigen behoefte aan een goede nachtrust.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips