Breintraining

Het brein is het belangrijkste orgaan van het menselijk lichaam. Het brein stuurt namelijk bijna alles in het lichaam aan. Bewegingen maken, praten, rekenen, eten: dat zou u zonder hersenen niet kunnen. Net zoals andere organen, kan het brein verouderen en ziek worden. Zo zijn er ziektes die ervoor zorgen dat de hersenen krimpen, zoals de ziekte van Alzheimer. Veroudering van de hersenen betekent eigenlijk krimping van de hersenen. Door de veroudering vermindert de celgroei. Er komen dus minder nieuwe cellen bij. Ondertussen herstellen de aanwezige cellen zich minder goed en kunnen hersencellen zelfs helemaal ‘sterven’.

Noodzaak breintraining

Doordat er minder nieuwe cellen bijkomen en bestaande cellen minder sterk worden en kunnen ‘sterven’, neemt de totale hersencapaciteit af bij het ouder worden. Dit kan een aantal gevolgen hebben: mensen kunnen nieuwe dingen moeilijk aanleren of onthouden, ze vergeten dingen, kunnen moeilijker hun lichaam aansturen, waardoor bijvoorbeeld iets vastpakken al lastig is, en ze zijn sneller moe.

Een actief brein

Met breintraining kunnen de hersenen langer actief worden gehouden. Door oefeningen die het brein bezighouden, moeten hersencellen blijven werken en zullen ze minder snel het bijltje erbij neerleggen. Use it or lose it geldt zeker ook voor de hersenen.

Breinoefeningen

Wat zijn breinoefeningen? Moet u daarvoor ingewikkelde raadsels oplossen of voldoet een rekensommetje per dag ook?

Om het brein actief te houden, moet het geprikkeld worden. De moeilijkheidsgraad van breinoefeningen verschilt per persoon. Als iemand veel ervaring heeft met puzzelen, is dit niet echt prikkelend voor het brein. Het gaat er dus vooral om, om het brein zodanig te prikkelen dat het flink aan het werk wordt gezet. Hiervoor maakt het niet zoveel uit wat u doet, als u maar iets doet wat voor u nieuw is.

  • Doe iedere dag aan breintraining, zo blijft uw brein élke dag actief.
  • Wissel oefeningen af: train de ene dag bijvoorbeeld taal en de andere dag motoriek, perceptie of rekenen. Hier zijn boekjes en cd’s voor verkrijgbaar, maar u kunt ook gewoon lekker gaan puzzelen.
  • Ga naast uw breinoefening nieuwe dingen aan: bijvoorbeeld starten met een nieuwe hobby of leer een nieuwe taal.
  • Doe gezelschapsspelletjes: alle soorten spellen zijn goed voor uw brein en door de interactie traint u ook uw taal.
  • Ga op reis: door in een andere omgeving rond te lopen, ziet u allerlei dingen voor het eerst en dit prikkelt ook uw brein.

Resultaat

Breinoefeningen kunnen uw intelligentie niet verhogen of u ‘slimmer’ maken. Wel wordt uw brein actiever en gaat het sneller werken. Zo is het bewezen dat de hersenen door breinoefeningen sneller informatie uit het geheugen halen en er meer onthouden kan worden. Verder stelt u door de hersencellen te prikkelen, de veroudering van uw brein uit. De hersencellen worden langzamer oud en u blijft hierdoor langer bij de les.

Nu 20% korting op het Emma Matras

Het Emma matras is meerdere keren als beste uit de test gekomen bij de Consumentenbond. Op dit moment is het Emma matras met 20% korting te bestellen via onderstaande button. U ziet daar vervolgens staan met welke kortingscode u uw korting kunt claimen. Ook met deze korting krijgt u het matras 100 dagen op proef.

Bestel nu met 20% korting!

- advertorial -
Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips