Het belang van licht voor je gezondheid

Wakker worden met daglicht geeft je een energiek en vrolijk gevoel, terwijl wakker worden wanneer het nog donker is vaak een stuk minder soepel gaat. De zon maakt ons vrolijk, de regen maakt ons depressief; licht heeft een grote invloed op onze gezondheid.

 

Daglicht in de woning

Zo heeft een woning met veel daglicht invloed op de gemoedsstand van de bewoners. Gezien we een groot deel van onze tijd binnenshuis doorbrengen, is het dus ook van groot belang om onze leefomgeving zo prettig mogelijk te maken. Maar niet alleen het natuurlijk licht, ook kunstmatige verlichting heeft invloed op onze gezondheid. Het kille licht van Tl-buizen heeft natuurlijk een heel ander effect dan het warme licht van sfeer lampen.

Je kan hier zelf behoorlijk wat invloed op uit oefenen. Zo kun je LED verlichting kopen en hiermee de verlichting in je woning gemakkelijk naar eigen hand zetten. LED verlichting is verkrijgbaar in allerlei kleuren en hierdoor kun je de sfeer helemaal zelf bepalen. De dim-functie bij LED lampen geeft je de mogelijkheid om de verlichting in huis zo aangenaam mogelijk te maken.

Balans tussen donker en licht

De balans tussen donker en licht heeft namelijk een grote invloed op onze gezondheid. Voldoende daglicht is van groot belang voor een goede gezondheid. Een donkere omgeving heeft op sommige mensen weer een negatieve uitwerking. In sommige gevallen kunnen lange, donkere periodes zelfs zorgen voor depressies. In landen zoals Finland zijn er bijvoorbeeld zo weinig zon uren dat de overheid gratis zon vakanties aanbiedt om de zelfmoord cijfers te laten dalen. Als het donker zo’n grote invloed heeft op onze gesteldheid kun je jezelf wel voorstellen dat daglicht dus juist weer voor vrolijke en gezonde mensen zorgt.

Ritme van dag en nacht

Dit komt doordat we allemaal op het ritme van de dag en de nacht reageren. Hoe beter we hierin meegaan, hoe gezonder en energieker we onszelf voelen. Licht bevordert de concentratie, de eetlust en verlaagt het stressniveau. Een donkere omgeving bevordert het slaapritme en laat ons gemakkelijker ontspannen.

Maar dit kan ons ook tegenwerken. Zo zorgt bijvoorbeeld het licht van je smartphone er voor dat je minder gemakkelijk kunt slapen. Ons lichaam reageert hetzelfde op de felle telefoon verlichting als dat het reageert op daglicht. Kun je lastig in slaap vallen? Kijk dan een paar uur voordat je gaat slapen niet op je smartphone en dim de lichtsterkte van andere apparaten zoals je tv. Op deze manier breng je het lichaam langzaam al in ‘slaapmodus’. Door de lichtsituatie in onze omgeving aan te passen kunnen we dus zelf bijdragen aan een gezond ritme.

Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips