Depressie

Depressie is een psychische aandoening; toestand van neerslachtigheid. Symptomen die hierbij verder kunnen optreden zijn een gebrek aan eetlust, anhedonie (nergens meer enig plezier aan kunnen ontlenen), slaapstoornissen (veelal in de vorm van vroeg wakker worden), dagschommelingen (zich ‘s avonds beter voelen dan ‘s ochtends), vertraagd denken en handelen, het gevoel van angst of waardeloosheid, zelfbeschuldiging, eventueel gedachten met betrekking tot zelfmoord. Verder kunnen lichamelijke symptomen voorkomen in de vorm van gewichtsverlies, droge huid, problemen met het urineren en obstipatie.

 

De depressie kan optreden als reactie op een gebeurtenis (overlijden van een verwante, echtscheiding, het verlies van een baan), we spreken dan van een reactieve depressie, of de depressie kan zonder duidelijke aanleiding ontstaan, een zogenaamde endogene depressie. De behandeling is in het algemeen medicamenteus, waarbij gebruik wordt gemaakt van antidepressiva, al dan niet gecombineerd met psychotherapie. Reeds vele jaren is er een discussie rondom het gebruik van de elektroshock bij de behandeling van ernstige vormen van depressie.

Dit is een zwaarmoedig gevoel dat zonder aanwijsbare oorzaak ontstaat of buiten proporties is. Symptomen die hierbij verder kunnen optreden zijn een gebrek aan eetlust, het nergens meer plezier aan kunnen beleven, slaapstoornissen, vertraagd denken en handelen, een gevoel van angst, waardeloosheid of zelfbeschuldiging. Ook kunnen gedachten met betrekking tot zelfmoord optreden. Verder kunnen lichamelijke klachten voorkomen in de vorm van gewichtsverlies, problemen met urineren en verstopping. De depressie kan een reactie zijn op een gebeurtenis, bijvoorbeeld het overlijden van een vriend of familielid, echtscheiding, het verlies van een baan.

Vrouwen hebben vaker last van depressies dan mannen. Volgens de maatstaven van onze maatschappij horen vrouwen zich niet agressief te gedragen. Daarom richten zij hun agressie naar binnen en raken vaker in een depressie. Zwaarmoedigheid wordt door veel huisartsen onvoldoende serieus genomen. Ze schrijven dan ook minder antidepressiva voor dan hun Europese collega’s. In plaats daarvan krijgt de patiënt een recept voor een kalmeringsmiddel dat depressiviteit juist verergert. Nog even wat cijfers: één op de vier Nederlanders heeft ooit een depressie meegemaakt en jaarlijks plegen 800 landgenoten zelfmoord na langdurige depressies. In Nederland lijdt 17 % aan depressiviteit, tegen 12,2 % in België, 22,4 % in Frankrijk en 22 % in Engeland.

Ondersteunende voedingsstoffen bij depressie

Vitamines
Vitamine B complex: vervult een groot aantal taken in de hersenen. Bij gebrek aan vitamine B3 en foliumzuur kan men depressief worden. Vitamine B6 is belangrijk voor een goede hersenwerking en vitamine B12 assisteert bij de aanmaak van hersenhormonen. Inositol en choline zijn beide belangrijk voor een goede hersenwerking.

Mineralen
Magnesium: verhoogt de weerstand tegen depressies.
Zink: is van belang voor een goede hersenfunctie. Een tekort wordt in verband gebracht met depressies.

Aminozuren
Fenylalanine: verhoogt de productie van endorfine in de hersenen. Deze stof heeft een stemmingverbeterende werking.
Glutamine: is een belangrijke energiebron voor de hersenen.
Tryptofaan: bevordert de aanmaak van het anti stress hormoon serotonine dat bepaalde vormen van depressie kan bestrijden.
Tyrosine: bevordert de aanmaak van hormonen die depressies bestrijden.

Kruiden
Ginkgo biloba: verbetert de werking van alle hersenhormonen.
Glidkruid: helpt bij nerveuze spanningen.
Haver: werkt opwekkend en geeft meer energie.
IJzerhard: verlicht spanningen.
Kava kava: bestrijdt depressiviteit als gevolg van angsten of onrusten.
Monnikspeper: remt depressies als gevolg van het premenstruele syndroom.
Peterselie: remt depressies als gevolg van het premenstruele syndroom.
Rozemarijn: werkt opwekkend.
Sint janskruid: heeft een opbeurende werking bij depressies.
Valeriaan: heeft een rustgevende werking.
Zoethoutwortel: bevat anti depressieve ingrediënten.

Overige
Bijenpollen en kKoninginnegelei: kunnen helpen tegen depressies.
Lecithine: is een belangrijk bestanddeel van de cellen van de zenuwen en de hersenen.
Spirulina: maakt fit, helpt tegen vermoeidheid en lusteloosheid.

Complete supplementen
Aminozuren complex: helpt depressiviteit te bestrijden.
Multivitamines/mineralen complex: levert o.a. vitamine B complex voor een goede hersenfunctie. Vitamine C, vitamine D en vitamine E ondersteunen de werking van sommige vitamines uit het B complex. Zink en magnesium zijn belangrijke voedingsstoffen voor mensen die last hebben van depressiviteit.

 
Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips