Jojo-effect

Het jojo-effect is het effect dat het menselijk lichaam heeft bij een opeenvolging van aankomen en afvallen. Net zoals een jojo, een speelgoedstuk, gaat het gewicht omhoog en omlaag. Het gewicht jojoot als het ware.

Snel afvallen

Bij het jojo-effect valt iemand af, maar komt hij of zij ook weer aan. Zowel aankomen als afvallen gebeurt heel snel. Het gewicht jojoot dus heel snel op en neer. Om snel af te vallen volgt iemand een zogenoemd crash-dieet. Zo’n dieet gebruikt u om binnen korte tijd veel af te vallen. Bijvoorbeeld binnen één week vijf kilo. U eet hiervoor erg weinig, want alleen dan kunt u zo snel veel afvallen.

Gevolgen

U valt door het crash-dieet snel af, maar het gevolg hiervan is dat u ook weer snel aankomt. Vaak komt u nog meer in gewicht aan dan u in gewicht bent verloren in die korte dieetperiode. Dit komt onder meer doordat u met een crashdieet niet blijvend anders gaat eten. U vervalt hierdoor al snel terug in een oud patroon, waardoor u eerder overgewicht had.

Het lichaam raakt door het crashdieet in de war. Ineens krijgt het lichaam van de ene op de andere dag veel minder voeding en voedingstoffen binnen. Dit indiceert het lichaam als voeding schaarste. Er is weinig voeding, dus moet het lichaam met de voeding die het wel binnenkrijgt, slim en zuinig omgaan. Voeding is immers nodig voor de energie van het lichaam. Het dient als brandstof voor allerlei lichamelijke processen.

Doordat het lichaam zo zuinig aan moet doen, gaat het dus anders met de verbranding voor energie om. Er wordt minder verbrandt, zodat het lichaam langer kan doen met de voedingsstoffen die het binnenkrijgt. Het probleem hierbij is dat het lichaam wel genoeg energie nodig heeft. De gewone lichamelijke processen, zoals bloed door het lichaam vervoeren en het lichaam warm houden, kosten namelijk al energie. Bij te weinig energie uit voeding gaat het lichaam energie halen uit spierweefsel.

Meer aankomen

Energie uit het spierweefsel halen is niet goed voor het behoud van een gezond gewicht. Als het crashdieet afgelopen is, blijft het lichaam energie als reserve opslaan, omdat het nog steeds ‘denkt’ dat voeding schaars is. Daarnaast kan het lichaam spierweefsel verloren hebben, waardoor het nog minder verbrandt. Het gevolg: het lichaam komt aan en kan zelfs meer aankomen dan het in eerste instantie verloren was met het diëten.

Goed en gezond afvallen

Als u wilt afvallen, volgt u dus beter niet een crashdieet. Ook niet na bijvoorbeeld de feestdagen. Zorg ervoor dat u voldoende calorieën binnenkrijgt voor uw verbranding, ongeveer 1300 per dag, en val niet meer dan een halve kilo per week af.

Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips