Doelstellingen

In dit gedeelte gaan we dieper in op het lopen. Lopen is tegenwoordig een zeer populaire sport en behoort naast wandelen, fietsen en zwemmen, tot de uitstekende mogelijkheden om de conditie te verbeteren of op peil te houden. Het hoofdstuk is niet gericht op de lange afstandloper, die al de nodige ervaring heeft. We richten ons op de beginner die wil nagaan waar hij/zij zoals rekening mee moet houden, als hij/zij zich op (hard)lopen wil toeleggen. We zullen in dit gedeelte de rubriek voeding overslaan, omdat dit onderwerp reeds uitgebreid in les 3 ter sprake kwam.

Achtereenvolgens worden behandeld:

– kleding
– schoenen
– typische bewegingsvormen
– looptechniek
– verschillende vormen van training
– wat te doen bij blessures
– wat te doen als men zich verder wil specialiseren

Praktijk

In les 4 zijn al een aantal schema’s voor de beginner opgenomen. Als men zich meer op het lopen wil toeleggen, zal men in het begin zeker 3 keer in de week 15 tot 20 minuten moeten lopen. Daarna zal men de afstand moeten vergroten alvorens met een hogere snelheid te gaan lopen. U hoeft zich echter geenszins in het lopen te verdiepen. In die zin is deze les een keuze-gerecht.

Krachttraining
In dit gedeelte zullen we ons specifiek met training van de spieren bezighouden. Nu zijn er vele trainingsvormen waarbij men naar wens van verschillende trainingsapparaten gebruik kan maken. We zullen echter oefeningen, waarbij geen speciaal trainingsapparaat nodig is, als uitgangspunt nemen. Onze primaire doelstelling daarbij is; het verbeteren van de spierfunctie. Daarnaast wordt nog algemene informatie gegeven voor diegenen die zich willen verdiepen.

Achtereenvolgens worden de volgende onderwerpen behandeld:
– de begrippen statische en dynamische kracht
– het begrip krachtuithoudingsvermogen
– de verschillende vormen van krachttraining
– algemene aanwijzingen bij krachttraining

oefeningen:
– voor buikspieren
– voor rugspieren
– voor borstspieren
– voor schouderspieren
– voor arm spieren
– voor beenspieren
– voor spieren van de bil en de lage rug

Praktijk

Het grootste gedeelte van deze les heeft betrekking op het uitvoeren van praktische oefeningen. Het uitvoeren van die oefeningen neemt de eerste keer ca. 20 tot 30 minuten in beslag. Kijk bij de eerste maal goed naar de foto’s: het is belangrijk dat we weten hoe de positie moet zijn van handen, voeten, armen, benen, romp en hoofd.


Nu 20% korting op het Emma Matras

Het Emma matras is meerdere keren als beste uit de test gekomen bij de Consumentenbond. Op dit moment is het Emma matras met 20% korting te bestellen via onderstaande button. U ziet daar vervolgens staan met welke kortingscode u uw korting kunt claimen. Ook met deze korting krijgt u het matras 100 dagen op proef.

Bestel nu met 20% korting!

- advertorial -
Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips