Praten we nog wel met elkaar? Hoe de smartphone tot gameverslaving kan leiden

In Nederland wordt ontzettend veel gegamed. In 2018 waren in Nederland maar liefst 7,3 miljoen gamers actief, waarvan het merendeel online games speelde op de smartphone (6,3 miljoen). Met een device dat we continu binnen handbereik hebben ligt een gameverslaving op de loer.

Online gamen op smartphones neemt toe

80 keer per dag. Dat is het aantal keren dat de gemiddelde iPhone-gebruiker zijn of haar smartphone ontgrendelt, zo schijft consumer technology analist Ben Bajarin op zijn blog Techpinions. De data zou zijn vrijgegeven door Apple, die onderzoek uitvoerde naar smartphonegebruik om de user experience zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoefte van de doelgroep. Voor Apple-gebruikers met een Touch-ID compatible device is het ontgrendelen van de smartphone nog makkelijker, aangezien ze alleen maar hun vinger op de homeknop hoeven te leggen. 89% van de mensen met zo’n device maakt daar dan ook gebruik van. Klik. Weer ingelogd. Niet verbazingwekkend is dat het aantal mensen dat hun smartphone gebruikt om online te gamen is toegenomen van 53% in 2011 naar 72% in 2018.

Gamen is een miljardenindustrie

WNL’s Stand van Nederland wijdde een aflevering aan de ontwikkelingen in de game-industrie. In de aflevering wordt onder andere gefocust op hoeveel geld er omgaat in de game-industrie. Meer geld zelfs dan in de filmwereld. De uitgaven in de Nederlandse game-industrie waren in 2018 maar liefst 621 miljoen euro. Wereldwijd was dat zelfs 137,9 miljard dollar. Wereldwijd zijn er naar schatting 2,3 miljard actieve gamers, waarvan 46% (oftewel 1,1 miljard gamers) geld besteedt aan het spelen van games.

Psychologische trucs om te blijven gamen

Aangezien er zoveel geld omgaat in de game-industrie, zijn de belangen voor de gameproducenten om mensen aan zich te binden, erg groot. Om die reden bouwen gameproducenten allerhande psychologische trucs in zodat gamers door blijven spelen en terug blijven komen. Die psychologische trucs werken toe naar een beloning. Haal je bepaalde uitdagingen of levels in een game dan word je daarvoor beloond (bijvoorbeeld met nieuwe outfits of skills). Doe je dingen die volgens de hersenen moeten worden beloond, dan wordt de stof dopamine aangemaakt door je hersenen. Dopamine zorgt voor een gevoel van geluk, waardoor je het gedrag dat de aanmaak van dopamine triggerde, wilt blijven herhalen. Als resultaat wil je daardoor blijven gamen en ligt een gameverslaving op de loer.

Praten we nog wel met elkaar?

Maarten Wolzak, uitvinder van de internetfilter Myndr, noemde het internet al eens de dief van onze focus. Een internetfilter is geen overbodige luxe; uit onderzoek van SIDN blijkt dat we in Nederland maar liefst 61 uur per maand internetten op onze smartphone. In 2016 was dat nog ‘maar’ 40 uur. 29% van alle 18 tot 25-jarigen was in 2017 naar eigen zeggen zelfs verslaafd aan sociale media, volgens het CBS. Hoe meer we de virtuele wereld van onze smartphone ingetrokken worden, des te minder kunnen we in het echte leven met elkaar communiceren. Onderzoek van Hema Foundation, dat wordt aangehaald in het Parool wijst uit dat 81 procent van de ouders zegt tijd te besteden aan de smartphone die eigenlijk aan het kind had moeten worden besteed. Hierdoor zouden kinderen een taalachterstand kunnen oplopen. Ondanks de goede opleidingsvoorzieningen heeft maar liefst 25 procent van de kinderen in Nederland last van een taalachterstand.

Jongeren en gameverslaving

Niet minder dan 1 op de 10 gamende jongens tussen de 12 en 15 jaar is verslaafd aan gamen. Alhoewel de gameverslaving een vrij nieuw fenomeen is dat pas in 2013 voor het eerst werd gedefinieerd, worden steeds meer jongeren behandeld voor een gameverslaving of voor overmatig gamen. Binnen Yes We Can Clinics is de gameverslaving na cannabis de tweede grootste verslaving waar jongeren voor behandeld worden. Jan Willem Poot, oprichter van Yes We Can Clinics vergelijkt de gameverslaving met de gokverslaving, omdat hetzelfde effect bewerkstelligd wordt. Daarom vindt Poot het opmerkelijk dat kinderen van 9, 10 en 11 jaar oud wel mogen gamen, terwijl gokken in casino’s onder de 18 jaar verboden is.

Yes We Can Clinics is de grootste jeugdkliniek van Nederland en behandelt jaarlijks ruim 800 jongeren tussen de 13 en 23 jaar met psychische problemen, verslavingen en gedragsproblemen. Lees meer over Yes We Can Clinics en de behandeling van gameverslaving.

Relevante artikelen
1 reacties
  1. Dit vraag ik mij ook af! Games zijn tegenwoordig belangrijker dan relaties. En men wilt liever telefonisch contact dan persoonlijk contact. De nieuwe technologieen hebben hun voordelen, maar brengen ook hun nadelen met zich mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips