Vermoeidheid

Er zijn twee soorten vermoeidheid: lichamelijke en geestelijke. Deze zijn niet hetzelfde. U kunt bijvoorbeeld een hele dag fanatiek in de tuin werken, zonder dat u vermoeid raakt. Een uur rekeningen uitschrijven geeft u echter een gevoel van totale uitputting. En andersom kan natuurlijk ook. U kunt uren achtereen vol overgave een ingewikkeld spel op uw computer spelen, terwijl u het stofzuigen niet langer dan een kwartier kunt volhouden.

 

Elke vorm van inspanning zowel lichamelijk als geestelijk vraagt om energie. Deze wordt verkregen uit de eiwitten, vetten en koolhydraten in onze voeding. De energiewaarde in onze voeding wordt berekend in calorieën. Vetten leveren negen calorieën per gram en koolhydraten en eiwitten vier calorieën per gram. Tijdens het spijsverteringsproces worden deze voedingsstoffen omgezet in glucose. Dit is de eenvoudigste vorm van suiker en is de brandstof voor o.a. de hersenen, spieren en organen.

De energie komt vrij na een chemische reactie tussen zuurstof en glucose. De glucose die niet direct nodig is voor de energievoorziening van het lichaam wordt door insuline omgezet in glycogeen. Dit wordt in de lever en de spieren opgeslagen. Wanneer deze reserves moeten worden aangesproken, zet adrenaline het glycogeen weer om in glucose.
Het lichaam verbruikt de meeste energie voor het verrichten van spierarbeid. De hersenen zijn ook grootverbruikers. Maar liefst 30 % van de totale lichaamsopname aan glucose en zuurstof is bestemd voor het aansturen van de hersenfuncties. Diverse maatregelen kunnen bijdragen aan het verkrijgen van meer lichamelijke en geestelijke energie. Het nemen van meer lichaamsbeweging is daar één van. Hardlopen, fietsen, zwemmen en andere lichamelijke inspanningen verhogen het zuurstofgehalte in het bloed. En dit leidt tot een betere omzetting van glucose in energie.

Voorts is het aan te bevelen drie maaltijden per dag te nemen voor een goede en regelmatige calorievoorziening van het lichaam. Veel mensen gaan ‘s morgens zonder ontbijt naar hun werk. Dit vormt geen goede basis, omdat de brandstoftank niet goed gevuld is. De vermoeidheid slaat dan ook eerder toe. Voorts is het verstandig om stressvolle en ingewikkelde werkzaamheden in de ochtenduren af te handelen. Uw geest is dan een stuk helderder. Dit geldt zeker voor mensen die in de loop van de middag regelmatig last van vermoeidheid krijgen. Dit kan het geheugen en de concentratie negatief beïnvloeden, zodat er eerder fouten gemaakt worden.

Voedingsstoffen voor zelfzorg bij vermoeidheid

Vitamines
Vitamine B complex: zet de vetten, koolhydraten en eiwitten in onze voeding om in bio energie. Bovendien versterkt deze groep van vitamines het zenuwstelsel en verhogen zij de weerstand van het lichaam tegen stress.

Mineralen
Magnesium: verhoogt de weerstand tegen stress, spanningen en depressies. Deze negatieve gemoedstoestanden verspillen veel energie in het lichaam. Voorts is magnesium betrokken bij het vrijmaken van bio energie uit onze voeding.
Mangaan: is betrokken bij het vrijmaken van energie uit de cellen. Onderzoek heeft aangetoond dat een tekort aan mangaan in het lichaam kan leiden tot geestelijke en lichamelijk vermoeidheid.
Molybdeen: speelt een rol bij de omzetting van vetten en koolhydraten in lichaamsenergie.
IJzer: een tekort kan tot vermoeidheid leiden.

Aminozuren
Aspargine: vergroot het uithoudingsvermogen.
Glutaminezuur: is samen met glucose de belangrijkste brandstof voor de hersenen.
Isoleucine: produceert bepaalde biochemische stoffen die nodig zijn voor de energieproductie van de spieren.
Methionine: gaat vermoeidheid tegen.
Taurine: bevordert de omzetting van glycogeen in glucose in de spieren en de hersenen. Dit zorgt voor meer lichamelijke en geestelijke energie.

Kruiden
Alfalfa: bevat veel vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen en wordt aanbevolen om de lichamelijke en geestelijke prestaties te verhogen.
Ginseng: is één van de meest bekende prestatieverhogende middelen.
Tarwegras: verbetert de energiehuishouding van het lichaam.

Overige
Biergist: is rijk aan vitamines en mineralen die betrokken zijn bij de energieproductie in het lichaam.
Chlorella: geeft extra energie en verdrijft vermoeidheid.
Koninginnegelei: is een goed middel om lichamelijke en geestelijke vermoeidheid te verdrijven.
Oesterextract: is een krachtige energiegever.
Co enzym Q10: is nauw betrokken bij de energieproductie in alle cellen van het lichaam.
Spirulina: maakt fit, helpt tegen vermoeidheid en lusteloosheid.

Complete supplementen
Vitamines/mineralen/aminozuren complex: vult tekorten aan.

 

Afvallen doe je samen

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat vorig jaar 4 op de 10 personen last had van overgewicht. Afvallen wordt vaak als doel gesteld, maar toch wil dit vaak niet lukken. Lees in onderstaand interview van Joyce waarom het haar wél gelukt is.

Lees het interview

- advertorial -
Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips