Vermageringsdieet

vaak wordt geprobeerd lichaamsgewicht kwijt te raken door middel van een dieet. Natuurlijk vormt vetzucht een gevaar voor de gezondheid, maar gewichtsvermindering is niet zo eenvoudig als reclames ons vaak willen doen geloven. Ieder vermageringsdieet vereist een zorgvuldige samenstelling. Veel factoren spelen een rol: sociale, psychische, erfelijke, hormonale en diëtetische.

Overmatig eten kan een surrogaat zijn voor een ontbrekende levensvreugde of als afweer functioneren van psychische spanningen. In zo’n geval kan een radicale verandering van de eetgewoonten tot psychische storingen leiden. De beste vermageringskuur is een uitgebalanceerde voeding met vermindering van het totale aantal calorieën. Vaak is het al voldoende om de hoeveelheid voedsel te reduceren. Het gewicht van een bepaald voedsel is geen criterium voor het caloriegehalte, want alle voedingsmiddelen bevatten in verschillende mate water, dat calorievrij is. Fruit en groente bestaan voor meer dan 80% uit water, vis voor ongeveer 75%, vlees voor ruim 50%, brood voor ongeveer 35%, boter voor 15%.
Beperkt men de dagelijkse hoeveelheid calorieën met ongeveer 25% dan kan men na 1 à 2 weken een gewichtsverlies van 1 tot 2 pond per week verwachten.

Bij een goed samengesteld vermageringsdieet bestaat geen behoefte aan extra vitaminen of mineralen.
Beweging en sport dragen bij tot het afbreken van het lichaamsvet. Gewichtsverlies door hevig zweten (bijvoorbeeld in de sauna) is niet van betekenis, omdat het snel weer gecompenseerd wordt door een overeenkomstig grotere opname van vocht.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips