Tendinitis

Net als spierpijn door overbelasting, kan tendinitis of peesontsteking erg pijnlijk zijn. Terwijl gewone spierpijn slechts tijdelijk is, is deze ontsteking in of rond een spierpees hardnekkig: de pijn gaat niet over. Ziet het er echt zo somber uit, of is er nog hoop? Tenslotte klinkt het toch maar als een klein letsel. Zeker is er hoop. Maar als u doorgaat de pees te belasten met dezelfde herhalende beweging die de ontsteking heeft veroorzaakt, is het heel moeilijk er weer vanaf te komen. En dat geldt zowel voor marathonlopers van wereldklasse als voor ramenlappers en typisten. Niettemin is het mogelijk de gevolgen van tendinitis te verzachten en hevige opflakkeringen te vermijden. Essentieel hiervoor is dat u uw geest openstelt en uzelf bevrijdt van enkele oude gewoonten.

Gun de pezen wat rust. Het is moeilijk mensen ervan te overtuigen dat rust belangrijk kan zijn. Van een marathonloper met tendinitis aan de achillespees, bijvoorbeeld, kan men toch echt niet verwachten dat hij denkt beter te worden door ten minste enkele dagen niet te trainen? Zonder training geen genezing. Natuurlijk kunnen wij gemakkelijk praten over rust. Voor iemand die zijn kost verdient met ramen wassen en geplaagd wordt door tendinitis aan de schouder, liggen de zaken heel anders. En toch, als tendinitis een gevolg is van het werk, is het misschien geen slecht idee een dag of twee vrijaf te nemen op de dagen waarop de peesontsteking pijnlijk aanwezig is.

Maar rust niet te lang. Anders zullen de spieren gaan wegkwijnen. Atleten krijgen trouwens nooit absolute rust voorgeschreven.

Wijk uit.
Als uw tendinitis het gevolg is van sport, kan een andere sport precies dat zijn wat de ontstoken pees nodig heeft. Lopers met peesproblemen in de onderbenen, bijvoorbeeld, kunnen toch op de baan blijven als ze bereid zijn op een fiets te springen. Fietsen is een prima training voor de bovenbenen.

Neem een bad.
Bubbelbaden of gewone warme baden zijn een geschikte manier om de lichaamstemperatuur op te voeren en de bloedsomloop te stimuleren. Als u de pees vóór een zeer belastende activiteit goed opwarmt, is de tendinitispijn een stuk minder.

De ballerinakuur.
Deze methode is geïnspireerd op wat een balletdanseres die tendinitis had toepaste. In geval van tendinitis aan de knie, bijvoorbeeld, houdt de behandeling in dat u een warme, vochtige handdoek over de knie legt, daaroverheen komt een plastic zak, vervolgens een verwarmingskussen en ten slotte een rekverband om alles op zijn plaats te houden. Laat dit ‘verband’ 2 tot 6 uur zitten. Zet het verwarmingskussen op een lage stand, zodat u zich niet verbrandt. Voor een optimale werking moet u het geblesseerde lichaamsdeel hoger leggen dan uw hart.

Warm op met rekoefeningen.
Bovenstaande warmtebehandelingen zijn slechts het eerste deel van de opwarming. Voor u voluit gaat sporten, moet u altijd rekoefeningen doen.

Dat voorkomt dat uw spieren en pezen door sportbeoefening ingekort worden. Bovendien veronderstelt een aantal studies dat mensen die minder lenig zijn, gevoeliger zijn voor tendinitis. Rekoefeningen horen er dus bij.

Geef ze steun.
Zelfs maar een beetje extra steun en warmte van een soepel steunverband kan al helpen tijdens en na het sporten. Hecht geen geloof aan die oudewijvenpraat dat het dragen van een steunverband de pezen en spieren zal verzwakken. Op voorwaarde echter dat u blijft sporten. Zorg wel voor een passend, goed aangelegd steunverband.

Bevries de pijn.
IJs is een uitstekend hulpmiddel om na het sporten pijn en zwelling tegen te gaan. Mensen met hartzwakte, diabetes of vasculaire aandoeningen moeten echter voorzichtig zijn met ijs, omdat ze in ernstige moeilijkheden kunnen komen door het samentrekken van de bloedvaten.

Pak ze in.
Een andere mogelijke manier om de zwelling te beperken, is de pijnlijke plek te omwikkelen met een rekverband. Let alleen op dat u de ontstoken zone niet te stevig inpakt en niet zo lang dat het
hinderlijk wordt of de bloedsomloop belemmert.

Breng ze omhoog.
Het ontstoken lichaamsdeel omhoog leggen is goed om zwelling tegen te gaan. Co cowboy spelen. Bij tendinitis aan de achillespees kan het dragen van cowboylaarzen of schoenen met hoge hakken zeer weldadig zijn. De hiel wordt op die manier van de grond getild, zodat de spieren en pezen minder zwaar belast worden.

Neem een pijnstiller.
Aspirine en andere non-steroïdale ontstekingsremmende geneesmiddelen zijn goede tijdelijke pijnstillers voor tendinitis. Ze beperken ook de zwelling.

Word sterk.
Hiermee bedoelen we niet dat u een Jean-Claude van Damme moet worden. U moet alleen uw spieren versterken door thuis te trainen met lichte gewichten. In plaats van een stel halters, kunt u ook een met muntstukken gevulde sok gebruiken om uw armspieren te oefenen.

Las een pauze in.
Dit is een eenvoudige manier om even bevrijd te zijn van de lichamelijke belasting op het werk. Als u in een geforceerde houding werkt, kunt u gemakkelijk tendinitis krijgen – bij- voorbeeld als u de hele dag op een toetsenbord of schrijfmachine werkt vooral in de armen of polsen.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips