Rode ogen

Zitten er in het wit van uw ogen meer rode lijntjes dan er op de wegenkaart staan? Lees dan hierna welke mogelijkheden er zijn om dit probleem te verminderen of geheel te verhelpen.

Geef uw ogen rust.
Het lijkt vanzelfsprekend, maar als uw rode ogen het gevolg zijn van een gebrek aan slaap, probeer dan een middel te vinden om uw rust in te halen. Uw ogen 7 tot 8 uur sluiten, helpt om ze te rehydrateren. Door te weinig slaap kunnen uw ogen uitdrogen. En droge ogen zijn rode ogen.

Behandel uw oogleden.
Als uw ogen rood zijn bij het ontwaken, schuilt het probleem misschien niet in de rode ogen zelf, maar wel in de oogleden. Dit wordt blefaritis genoemd, een lichte infectie van de oogleden. Blefaritis kunt u behandelen door uw oogleden ‘s avonds voor het slapengaan te wassen met warm water. Zorg ervoor dat u
alle vuil, vet, bacteriën, make-up en roos op de wimpers verwijdert.

Bescherm uw pupillen
Wanneer u bloed in het wit van uv ogen hebt, is er niets aan de hand. Maar anders is het als er een bloedvlek over uw pupil zit. A(s u dat ziet, moet u meteen naar de dokter. Vaak zult u de bloeding niet echt zien, maar uw oog zal pijn doen, uw zicht wordt troebef en u ziet een rozige waas. Als een van
deze symptomen aanwezig is, weet u dat er iets mis is en dat u medische hulp nodig hebt.

Zuinig met oogdruppels.
Druppels tegen rode ogen bevatten een bestanddeel dat de bloedvaten vernauwt. De roodheid verdwijnt
door de bloedvaatjes in uw ogen te laten krimpen, waardoor uw oog voorlopig witter wordt. Het probleem is echter dat de meeste oogdruppels een boemerangeffect hebben. Wanneer ze enkele uren later zijn uitgewerkt, komt de roodheid erger terug dan voorheen. Wees dus zuinig met het gebruik van oogdruppels.

Laat de krokodillentranen maar stromen.
Arriveert u ‘s morgens op uw werk met glinsterende oogjes, maar vertrekt u ‘s avonds in het rood? Roodheid die overdag opkomt, wordt veroorzaakt door droogte. Bij de apotheker zijn kunsttranen verkrijgbaar. In tegenstelling tot andere oogdruppels, vernauwen deze de bloedvaten niet.

Elektrostress.
Volgens een grote groep mensen zouden de elektromagnetische straling en elektrische velden van elektrische en elektronische apparaten ervoor zorgen dat de mens last krijgt van elektrostress. Synoniemen voor deze term zijn onder meer: elektroallergie, elektrische overgevoeligheid, overgevoeligheid voor elektromagneti-
sche velden, enzovoort. Beeldschermallergie en computerziekte behoren er ook toe. Tot de symptomen behoren rood oogwit en vermoeide ogen. Vooralsnog is de ziekte niet ‘erkend’, al is het een feit dat de hele dag werken aan een beeldscherm wel degelijk zorgt voor vermoeide, brandende ogen die soms zelfs na dagen rust nog geprikkeld aanvoelen. Hier volgen enkele tips om tijdens langdurig beeldschermwerk uw ogen wat rust te gunnen.

• Beeldscherminstelling en -opstelling. Een onjuiste instelling van resolutie, en een onjuiste opstelling van het beeldscherm met als gevolg reflectie, flikkeringen op het scherm: doe er wat aan, want het is zeer slecht voor uw ogen. De ideale afstand tussen uw ogen en het beeldscherm is zo’n 50 tot 70 cm.

• Beeldschermbril. Vooral mensen boven de veertig kunnen baat vinden bij deze bril, die speciaal is ingesteld op de afstand tussen ogen en beeldscherm (50-70 cm.).

• Kijk in de verte. Steeds kijken naar iets wat op dezelfde afstand blijft, vermoeit de ogen meer dan af en toe de ogen afwenden en in de verte kijken en dan weer verder te gaan met het werk. Af en toe de ogen van het beeldscherm afwenden en naar een document op uw bureau kijken is niet voldoende, omdat de afstand tussen ogen en beeldscherm nagenoeg hetzelfde is als de afstand tussen ogen en werkblad. Ontspan uw ogen door regelmatig een minuutje in de verte te kijken, of beter: kijk naar buiten, sluit de ogen, adem diep, ontspan, open de ogen en ga weer aan het werk.

• Knipper vaker. Normaal knippert een oog zo’n 23 keer per minuut, maar tijdens werken achter een beeldscherm is dat slechts zo’n 8 a 9 keer, zo blijkt uit onderzoek. Hierdoor worden de ogen te
droog en kunnen ze zich niet ontspannen. Als het beeldscherm dan ook nog flikkert of niet goed staat afgesteld en opgesteld, raken de ogen nog vermoeider.

• Laat uw ogen controleren. Helpt niets en blijft u vermoeide ogen houden, dan bent u misschien toe aan een (andere) bril.

Verkoeling voor uw ogen.
Neem een koud, nat washandje en leg het op uw gesloten rode ogen. De kou zal de bloedvaatjes vernauwen, zonder het boemerangeffect dat bij oogdruppels optreedt. Bovendien zal het water uw ogen vochtiger maken.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips