Pijnlijke voeten

Pijnlijke voeten zijn in de meeste gevallen niet verrassend. De voeten van een mens krijgen nogal wat te verduren. Ze worden in nauwe schoenen met hoge hakken geperst en winkel in winkel uit meegesleept tot ze niet meer kunnen. Of ze moeten je in vijf armzalige dagen langs zoveel bezienswaardigheden dragen als je normaal in een maand zou kunnen doen. En dag in dag uit, jaar in jaar uit, moeten ze je hele gewicht torsen. Maar je bent niet de enige die zijn of haar voeten als iets vanzelfsprekends beschouwt.

Hierna volgen enkele adviezen bij pijnlijke voeten.

De hoogte in.

Na een lange dag werken is dit het beste wat je kan doen tegen pijnlijke voeten: gaan zitten, je voeten op een bankje leggen en je tenen bewegen. Zo help je je bloedsomloop er weer bovenop. Rust in deze houding gedurende 20 minuten.

Laat ze weken.

Een middeltje dat al dikwijls werd geprobeerd en ook goed bevonden, is je voeten een voetbadje te geven in warm water met 1 of 2 eetlepels epsomzout. Spoel ze daarna af met schoon koud water, dep ze droog en masseer ze met een vochtinbrengende gel of crème.

Koud-warm.

Ook deze methode is erg populair. Ga op de rand van het bad zitten en houd je voeten onder de sproeier. Laat afwisselend koud en warm water over je voeten stromen, maar eindig met het koude water. Het verschil in temperatuur zal je hele lichaam verkwikken. Let op: als je diabetes of een slechte bloedsomloop hebt, houd je het liever bij lauw en koel water, om het verschil in temperatuur niet te hoog te laten oplopen.

pijnlijke voeten

Relax!

Gun je voeten vijf minuten rust in een ondiep badje heet water met 6 druppels eucalyptusolie en 6 druppels rozemarijnolie. Laat daarna koud water over je voeten stromen, gevolgd door warm water en vervolgens weer koud. Zoek in de reformwinkel ook naar andere aromatische oliën; b.v. olie van jeneverbes of citroen.

Thee.

Als je geen etherische oliën bij de hand hebt, kun je ook een sterk aftreksel maken van pepermunt- of kamillethee. Laat vier theezakjes trekken in een halve liter kokend water. Dit aftreksel giet je bij vier liter heet water. Laat je voeten weken zoals hierboven beschreven, ook weer gevolgd door koude en warme wisselbaden.

Massage.

Het geeft een zalig gevoel wanneer iemand je voeten masseert met babyolie. Als je geen bereidwillige partner vindt, neem je de zaak zelf in handen. Verwen jezelf voor of tijdens een bad met een heerlijke voetmassage. De hele voet komt aan bod. Knijp zachtjes in je tenen, vervolgens maak je cirkelvormige, drukkende bewegingen over de voetzool. Een erg doeltreffende beweging is je duim zo hard je kunt in de holte van je voet te drukken.

Ijs.

Nog een manier om vermoeide voeten op te peppen is met behulp van enkele ijsblokjes in een nat washandje. Wrijf hiermee een paar minuten over je voeten en enkels. IJs verzacht een eventuele ontsteking en heeft een licht verdovende werking. Droogje voeten af en wrijf ze in met eau de cologne, alcohol of azijn voor een verfrissend en verdrogend effect.

Beweeg!

Dat wil niet zeggen datje aerobics of één of andere zware sport moet gaan doen. Maar talloze artsen adviseren je je voeten en beenspieren overdag in beweging te houden om pijn te voorkomen en voor een goede doorbloeding te zorgen. Probeer deze tips tegen pijnlijke voeten eens uit:

• Steeds als je voeten gespannen of verkrampt aanvoelen, schud je ze even goed los. Doe één voet tegelijk, daarna ontspan je en buig je je tenen op en neer.

• Als je veel en langdurig rechtop moet staan, probeer dan zoveel mogelijk ter plaatse te lopen. Verander voortdurend je houding en zet als het kan af en toe één voet op een stoel of een trap. Ga zo mogelijk op een tapijt of een verende rubbermat staan.

• Om je stijfheid weg te werken, trek je je schoenen uit, ga je in een stoel zitten en strek je benen voor je uit. Maak met je voeten cirkelbewegingen vanuit de enkels. Tienmaal in de ene richting, tienmaal in de andere. Buig je tenen zo ver naar beneden als je kan, vervolgens zo ver mogelijk omhoog. Herhaal dit tienmaal. Pak nu je tenen vast en trek ze voorzichtig achteruit en vooruit.

• Voor een weldadige mini-massage trek je je schoenen uit en rol je elke voet een minuut of twee over een golfbal, tennisbal of deegrol.

• Leg enkele potloden op de grond en pak ze weer op met je tenen.

• Gooi een handvol droge bonen in je pantoffels en wandel enkele keren de kamer rond dit geeft je voetzolen een massage.

Spaar je zolen.

Probeer schoenen te dragen met dikke zolen die de schokken absorberen, om je voeten te beschermen tegen ruwe oppervlakken en harde vloeren. Laat je zolen niet te erg verslijten, omdat ze dan Hun taak niet meer naar behoren kunnen vervullen. Damesschoenen met dunne zolen, spitse neuzen en hoge hakken zijn klassieke boosdoeners. Moet je voor je werk mooi aangekleed zijn, dan kun je je voeten toch wat sparen door op weg naar en van je werk, wandel- of sportschoenen te dragen.

Weg met hoge hakken.

Schoenen met hoge hakken spannen je kuitspieren, waardoor je voeten vermoeid raken. Draag daarom overdag liefst schoenen met lage hakken.

Draag inlegzooltjes.

Een bijkomend nadeel van hoge hakken is, dat je voet tijdens het lopen naar voren schuift en er een druk ontstaat op de bal van je voet. Dit ongemak kun je voorkomen door een half inlegzooltje te dragen dat je voet op zijn plaats houdt. Neem de zooltjes mee naar de winkel als je nieuwe schoenen gaat kopen.

Rek je schoenen op.

Wanneer je inlegzooltjes gaat gebruiken in schoenen die je al een tijdje hebt, zorg er dan voor dat je tenen niet te vast komen te zitten. Als dat het geval is, kun je de schoenen wat oprekken. Vul een sok met zand en prop hem in de punt van je schoen. Vervolgens wikkel je een natte handdoek rond de schoen. Laat dit 24 uur drogen. Zo nodig herhaal je dit een- of tweemaal.


Relevante artikelen
4 reacties
  1. Mariane Nobels

    Na een stevige wandeling , krijg ik last van mijn wreef . Boven op mijn voeten , na een dag of 2 is de pijn wel weg . Ik wandel ongeveer 30 km per week . Het schoeisel is van goede kwaliteit dus daar kan het niet aan liggen Een afspraak met een podoloog is mij aan bevolen dus daar is het wachten nog op . Verder ik ben 65 jaar en vrouw en ben niet te zwaar dus daar kan het ook niet aan liggen . Hopelijk geeft u mij hier om advies .

  2. Beste Mariane,

    Mogelijk worden de spieren in uw voeten overbelast tijdens een stevige wandeling. Doet u vaak aan wandelen? Want als u dit maar af en toe doe zou het natuurlijk ook nog een vorm van spierpijn kunnen zijn.

    Een afspraak met de podoloog is mijn inziens een prima idee en ik hoop dat diegene de oorzaak van uw klacht kan achterhalen!

    Met vriendelijke groet,
    Wesley

  3. Na een hele dag werken waarbij ik heel de dag loop en sta heb ik als ik thuis ben erge last van m’n voeten . Vooral aan de onderkant van m’n voet op het hak gedeelte .ik maak gebruik van werkschoenen die verplicht zijn te dragen . Ik heb hierbij inlegzooltjes van scholl . Dit werkt voor m’n linker voet wel iets maar m’n rechter voet doet elke dag nog steeds erg pijn.
    Kan ik dit voorkomen? Of is het iets anders ?

  4. Ik heb een zittend beroep. Als ik dan al eens op een feest recht moet blijven staan heb ik al gauw last van zere voeten onderaan. En dan draag ik al geen hakken. Wat is de beste oplossing?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips