Ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met roken

Direct na het stoppen kunt u zich geïrriteerd, moe en prikkelbaar voelen, en hebt u waarschijnlijk meer honger en een slechter humeur dan normaal. Waarschijnlijk hebt u een sterke behoefte aan een sigaret. Ook kan het zijn dat u moeilijk in slaap valt en dat u meer hoest dan normaal.

Deze nicotine-ontwenningsverschijnselen doen zich voor omdat uw lichaam zich aan het ontdoen is van de nicotine. Het meeste zal binnen twee of drie dagen verdwenen zijn, maar de lichamelijke behoefte kan nog weken of maanden aanhouden.

Het kan zijn dat u een grotere eetlust hebt en dat u beter ruikt en proeft. Dit kan indirect leiden tot gewichtstoename. Stoppen met roken hoeft echter niet automatisch te betekenen dat u aankomt. Daarnaast kan een bescheiden, tijdelijke gewichtstoename natuurlijk nooit opwegen tegen hetgeen u wint wanneer u van uw meest schadelijke gewoonte afkomt. Zeker als u bedenkt dat u op die manier uw kans op kanker, hart- en longziekten drastisch verkleint. Hier volgen enkele tips om overmatige gewichtstoename te voorkomen:

Drink een glas water voor elke maaltijd.
Stel uw maaltijden zorgvuldig samen en tel (letterlijk) het aantal calorieën.
Stel van te voren vast welke tussendoortjes u zult eten en drinken op een dag, en kies alleen voedingsmiddelen met een laag vetgehalte en een laag gehalte aan calorieën.
Wanneer u echt iets in uw mond wilt hebben, kauw dan op suikervrije kauwgom, of neem gezonde knabbels zoals worteltjes, augurken, zonnebloempitten of selderij.
Weeg uzelf eenmaal per week en zorg dat u voldoende lichaamsbeweging krijgt.
Wanneer uw stoelgang minder vlot verloopt tijdens het stoppen, voeg dan onbewerkte voedingsmiddelen toe aan uw dieet, zoals rauwe groenten en volkorenproducten.

Spanning en prikkelbaarheid zijn bekende ontwenningsverschijnselen. Leer uzelf passende ontspanningstechnieken aan. Maak een wandeling of neem een douche of een lekker warm bad. Adem diep en langzaam, alsof u de rook van een sigaret inhaleert en herhaal dit enkele malen. Lukt het u niet probeer het dan nog eens.

De voordelen van stoppen met roken:

Binnen enkele dagen zult u al opmerkelijke veranderingen bemerken in uw lichaam. U zult beter ruiken en proeven. Waarschijnlijk ademt u gemakkelijker en zal uw rokershoest langzaam verdwijnen, alhoewel u wel nog een tijd meer zal hoesten en slijm zal produceren. Verder zult u waarschijnlijk meer energie hebben.

De ware en meer blijvende voordelen van het stoppen met roken manifesteren zich al direct vanaf het begin. Binnen 24 uur daalt het gehalte van koolmonoxide en nicotine in het bloed. De schadelijke effecten van het roken op de bronchiën zullen vanaf de eerste dag dat u stopt worden teruggedraaid. Alhoewel de gevolgen van longemfyseem onomkeerbaar zijn, zal het ademen gemakkelijker gaan en zal de voortgang van de ziekte vertraagd worden.

Tegen het einde van het eerste rookvrije jaar, begint het risico op een hartaanval af te nemen: na tien jaar is het bijna net zo groot als dat van mensen die nooit gerookt hebben. Deskundigen menen dat door te stoppen met roken onmiddellijk de kans op slokdarmkanker en kanker van de alvleesklier afneemt; na zeven jaar zal het risico op blaaskanker net zo groot zijn als dat van een niet-roker en na tien tot vijftien jaar niet roken komt het risico op long- keel- of mondkanker van de ex-roker in de buurt van dat van mensen die nooit gerookt hebben.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips