Menstruatieklachten

Normaliter treedt de menstruatie om de 28 dagen op en duurt drie tot vijf dagen. Pijn bij de menstruatie is tot op zekere hoogte normaal. Deze krampachtige pijn wordt veroorzaakt door het samentrekken van het spierweefsel dat leidt tot afstoting van het baarmoederslijmvlies. Het uitblijven van de menstruatie en een sterke of langdurige menstruatie zijn andere veel voorkomende menstruatieklachten. Veelal is dit het gevolg van een verstoring van de hormoonhuishouding.

 

Ondersteunende voedingsstoffen bij menstruatieklachten

Vitamines
Vitamine A: helpt bij een te sterke menstruatie.
Vitamine B6: een tekort kan de oorzaak zijn van het premenstruele syndroom.
Vitamine E: essentieel voor een normaal hormonaal evenwicht.
Vitamine K: normaliseert de bloedstolling.

Mineralen
Jodium: vermindert de kans op premenstruele klachten.
Magnesium: ontkrampt het weefsel.
Zink: werkt gunstig op de hormoonhuishouding.

Kruiden
Alfalfa: bevat natuurlijke vitamine K voor de normalisatie van de bloedstolling.
Groene peper: heeft een gunstig effect op de hormoonhuishouding.
Heermoes: heeft een bloedstelpende werking bij overmatige menstruatie.
Jeneverbes en vitex agnus castus: hebben een gunstige uitwerking op allerlei menstruatieklachten.
Knolselderijblad: kan een uitblijvende menstruatie op gang brengen.
Monnikspeper: heeft een positieve uitwerking op menstruatieklachten.
Teunisbloem: de olie reguleert de vrouwelijk geslachtsorganen.
Zilverkaars: helpt bij een onregelmatige en pijnlijke menstruatie en het premenstruele syndroom.

 
Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips