Hypertrofie

In de wereld van bodybuilding en krachttraining is hypertrofie als trainingsmethode flink in opkomst. Vertaald vanuit het Grieks betekent hypertrofie ‘overmatige voeding’, en dat relateert aan de spiergroei op basis van herstel door inname van de juiste en goede bouwstoffen. Spiergroei door krachttraining is gebaseerd op het principe dat een door training beschadigde spier wordt hersteld door bouwstoffen (met name eiwitten). De spier herstelt niet alleen, maar neemt ook in massa toe – zodat de spier in de toekomst geschikt is voor zwaardere belasting. Lees nu meer over hypertrofie!

Trainen op basis van hypertrofie

Hypertrofie is gebaseerd op het uitgangspunt dat spierweefsels groeien door de groei van individuele cellen, en niet door een vermeerdering van het aantal cellen. Bij krachttraining op basis van hypertrofie worden de cellen dus gestimuleerd te groeien, door een opname van voldoende water en bouwstoffen.

Bij een training worden de spieren behoorlijk belast. Dat leidt tot kleine spierscheurtjes, of eigenlijk lichte celbeschadiging. Het lichaam kan dat herstellen, mits het beschikt over de juiste bouwstoffen. Daarom wordt bij bodybuilding en krachttraining veel aandacht besteed aan zowel training als voeding.

Krachttraining

Hypertrofie bij krachttraining betekent het op intensieve wijze trainen van de spieren. Zo worden de verschillende oefeningen uitgevoerd met acht tot maximaal twaalf herhalingen, op een maximaal gewicht. Dat wil zeggen dat de oefeningen technisch nog wel goed uitvoerbaar moeten zijn, maar dat de laatste twee of drie herhalingen uit het puntje van de tenen moeten komen. Lukt het om meer dan twaalf herhalingen te doen, dan moet een zwaarder gewicht worden gebruikt. Op deze manier worden steeds drie sets van dezelfde oefening uitgevoerd. Bij langdurigere krachttraining, wordt immers spiermassa op basis van hyperplasie opgebouwd. Dat is een toename van het aantal cellen in plaats van groei van bestaande cellen. Hypertrofie leidt tot een grotere toename van spiermassa dan hyperplasie.

Voeding

Zoals gezegd, gaat het bij training door hypertrofie niet alleen om de krachttraining zelf. De juiste voeding speelt een rol. Het is daarom belangrijk om (snel) na afloop van de training de benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstof voor spierherstel (en dus spiergroei). Het eten van producten met veel eiwitten, zoals eieren, kip en kalkoen, melkproducten (melk, yoghurt, kwark) en vette vis is dan ook een slimme zet. Ook worden er regelmatig eiwitshakes gebruikt, om te zorgen voor een extra supplement van goede eiwitten. Het lichaam wordt op deze manier snel voorzien van de benodigde bouwstoffen, zodat de beoogde groei kan plaatsvinden.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips