Cholesterolverlagende middelen

cholesterolverlagende middelen kunnen eveneens helpen een hoog cholesterolgehalte te bestrijden. Hoewel ze nog niet uitgebreid zijn bestudeerd, zijn de eerste onderzoeksresultaten veelbelovend.

Thee.

De tannine in thee kan helpen cholesterol onder controle te krijgen. Eén studie stelde vast dat mensen die thee dronken en veel cholesterol binnen- kregen via de voeding, toch een normaal gehalte hadden.

Citroengrasolie.

Dit is een veel gebruikte smaakstof in de Oosterse keuken. In een studie verlaagde Citroengrasolie het cholesterolgehalte met meer dan 10 procent. Mogelijk werkt het middel doordat het ingrijpt in een enzymreactie en de vorming van cholesterol uit meer eenvoudige vetten verhindert.

Spirulina.

Een proteïnerijke soort algen, vaak verkocht in poeder- of tabletvorm. Bij Japanse vrijwilligers met een te hoog cholesterolgehalte, die na elke maaltijd zeven tabletten van 200 milligram innamen, verlaagde Spirulina zowel het totale als het LDL-cholesterolgehalte.

Cerst.

Reeds lang beschouwd als een gezonde, vezelrijke graansoort, heeft gerst wellicht dezelfde cholesterolverlagende eigenschappen als havervlokken. Bij dierlijke studies bleken twee chemische componenten van gerst het cholesterolgehalte te verlagen met 40 procent.

Rijstzemelen.

Deze vezels zijn waarschijnlijk even doeltreffend als havervlokken. Voorlopige resultaten van onderzoeken op hamsters tonen een cholesteroldaling van meer dan 25 procent.

Geactiveerde houtskool.

Fijngemalen hecht deze stof, die ook wel genomen wordt tegen winderigheid, zich aan cholesterolmoleculen in het lichaam, die dan veilig naar buiten worden gewerkt. In een studie werd bij patiënten die vier weken lang dagelijks zo’n 7 gram geactiveerde houtskool innamen, een daling van het LDL-cholesterolgehalte vastgesteld van 41 procent.

Beweeg!

Het is mogelijk dat beweging cholesterolafzettingen in de aderen vermindert. Een van de beste manieren om het gehalte aan beschermende HDL-cholesterol te verhogen is via inspannende lichaamsbeweging, wat ook het ongewenste LDL-gehalte lichtjes doet afnemen. Bovendien zou het lichaam door beweging gemakkelijker vet uit het bloed zuiveren na de maaltijden. Hoe korter het vet in het bloed circuleert, hoe minder kans het krijgt om zich af te zetten op de vaatwanden. Zo werd vastgesteld dat hardlopers hun vet 70 procent sneller uit hun lichaam zuiveren dan mensen die niet sporten. Kom dus uit uw stoel!

Wees verstandig met vlees.

Dat is een verrassing. Rood vlees, algemeen bekend als bron van verzadigde vetten, kan deel uitmaken van een dieet dat goed is voor het hart – als het om te beginnen mager is en u vervolgens al het zichtbare vet wegsnijdt. Britse onderzoekers zetten mannen met extreem hoge cholesterolwaarden op een vetarm en
vezelrijk dieet, dat onder meer 180 gram erg mager rood vlees bevatte. Het vetgehalte van dit dieet was goed voor 27 procent van het totale aantal calorieën, wat erg laag is. Het cholesterolgehalte bij de
mannen daalde met een respectabele 18,5 procent.

De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat ‘op voorwaarde dat het vetgehalte aanzienlijk verlaagd wordt, een matige hoeveelheid vleesproducten kan worden opgenomen in een cholesterolverlagend dieet’.


Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips