Afvallen door Eiwit

Naast actief sporten kun je uiteraard ook kilo’s kwijtraken met een dieet. Afvallen door eiwit, oftewel afvallen aan de hand van een eiwitdieet, is een manier waarop je snel veel gewicht kwijt kunt raken. Het dieet wordt ook wel proteïnendieet genoemd. Afvallen door eiwit kan enorm effectief zijn doordat het een verzadigende werking heeft. Ook spelen de proteïnen een rol in de aanmaak van spierweefsel. Dus, afvallen, hoe doe je dit nu het beste?

Snel vol zitten van eiwit

Het doel van afvallen door eiwit is dat je sneller vol zit. Wanneer mensen doorgaans veel eiwitten binnen krijgen, eten ze minder. Met eiwit bereik je dus dat je minder eet, waardoor je dus minder snel geneigd bent om chips te eten of te snoepen. Hierdoor raak je de nodige kilo’s kwijt. Na een maaltijd heb je minder snel trek, op voorwaarde dat deze maaltijd veel eiwitten bevat.

Voordelen van eiwit

Eiwitten leveren nog een ander groot voordeel op. Er is veel energie nodig bij de stofwisseling voor eiwitten. Het energiegebruik gaat met 20 tot 30 procent omhoog. In andere woorden, je verbrandt meer calorieën in de verbranding dan dat je normaal doet en op die manier kan je lichaam nog meer gewicht lozen. Afvallen door eiwit heeft ook als voordeel dat omzetting van eiwitten in vetten enorm veel energie kost, met als gevolg dat je lichaam dit niet snel zal doen. Er worden dus ook minder vetten in je lichaam opgeslagen.

Wanneer eiwit perfect zou zijn, dan zouden veel meer mensen deze methode toepassen om kilo’s te lozen. Er zitten natuurlijk ook enige nadelige consequenties verbonden aan het afvallen door eiwit. Te beginnen bij het risico op tekort aan andere cruciale voedingsstoffen. Neem bijvoorbeeld koolhydraten en vezels, waarvan je er ook voldoende binnen moet krijgen. Gebeurt dit niet, loop je kans op een gezondheid die achteruit gaat en dat willen we voorkomen. Afvallen door eiwit is dus niet heilig! Mensen, die rondlopen met een nierziekte of te kampen hebben met een allergie voor eiwitten, kunnen beter helemaal geen eiwitten tot zich nemen. Helaas zitten eiwitten voornamelijk in voedselwaren die ook veel verzadigde vetten bevatten. Daardoor bevatten ze veel calorieën. In combinatie met voldoende lichaamsbeweging zou het afvallen door eiwit heel effectief moeten zijn.

Met afvallen door eiwit hoef je jouw leven natuurlijk niet volledig om te gooien. Integendeel, je kunt ook afvallen zonder dit al te streng aan te houden. Het is in dit geval van groot belang om een keer of 4 of 5 per dag een dosis van 15 tot 25 gram aan eiwitten tot je te nemen. Zo blijft de zogenoemde suikerspiegel zeer constant en voorkom je enorme trek in eten. Kwark, magere melk zijn zuivelproducten waar het in zit, terwijl je mager rundvlees of kip ook kunt eten om veel eiwitten tot je te nemen. Ook vis is een goede bron van eiwitten. Ook bij afvallen door eiwit moet je letten op het aantal calorieën dat je binnenkrijgt, dus eet niet te veel van deze producten maar probeer te doseren.

Eiwitshakes komen nu ook in beeld. Dit klinkt veel meer dan het daadwerkelijk is, want in zo’n shake, gevuld met water of magere melk, zit pakweg 25 gram eiwitpoeder. Zo krijg je jouw dosis eiwitten binnen, zonder dat je hiervoor teveel calorieën in de vorm van bijvoorbeeld kip moet binnen krijgen.

Niet alle eiwitten zijn precies hetzelfde

Bij afvallen is het van groot belang om overal aandacht aan te schenken. De eiwitten zijn belangrijk, doordat ze in het lichaam worden omgezet in aminozuren. Deze zijn hard nodig om je lichaam goed te kunnen laten functioneren, ook een onderdeel van het afvallen. In totaal zijn er 20 van deze cruciale aminozuren. Elf hiervan kunnen door je lichaam worden aangemaakt. Maar niet alle eiwitten bevatten alle 9 noodzakelijke aminozuren, dus zijn ze niet allemaal hetzelfde. Het is om die reden belangrijk dat je oplet of je alle noodzakelijke eiwitten binnen kunt krijgen. Zoals reeds gezegd doe je dit in de vorm van vis, kip en kwark. Eet veelzijdig, maar eet er niet teveel van, en het afvallen zal een stuk beter gaan. Afvallen door eiwit bepaalt nu eenmaal voor een groot deel hoe je lichaam omgaat met het kwijtraken van kilo’s. Bovendien kan het afvallen ook een leuke strijd zijn.

Kortom, afvallen vereist een zeer nauwkeurige manier van werken. Het is niet altijd even makkelijk om te kunnen afvallen door eiwit en het heeft ook zo zijn nadelen. Het is zeker niet heilig, maar vooral in combinatie met veel beweging zul je snel resultaat bereiken.

Relevante artikelen

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEDISCH VOORBEHOUD

De informatie op Menselijk Lichaam is géén medisch advies. Neem bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op met een arts, specialist of apotheker.

Meer informatie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips